ابزار دقيق ابزار دقيق .

ابزار دقيق

آمپرمتر

در اين مقاله قسط داريم به بررسي تجهيزات ابزار دقيق بپردازيم كه شامل :        

    اسيد سنج     اسيلوسكوپ  استرس سنج   آنالايزر آمپرمتر 
      ترازوي ديجيتال   پاورمتر    انواع تستر     اكسيژن متر  ارت سنج ​​ 
چكر    توالي سنج   تركمتر       ترانسميتر   سنسور   
رطوبت سنج   دماسنج  ديتالاگر    دوزيمتر دوربين حرارتي 
   فركانس متر   ضخامت سنج   صوت سنج   سختي سنج    سولارمتر
   كلر سنج  جريان سنج      كاليبراتور   فلومتر  ​فشارسنج 
 مولتي متر متر ليزري   لرزش سنج     گوس متر   كلمپ متر
 وات متر ولت متر  وكيوم متر  نيروسنج      مولتي فانكشن 
گشتاورسنج lcr متر هندپمپ    نورسنج  نشت ياب 





Anchorآمپرمتر چيست ؟

براي بررسي و شمارش الكترونها و پروتون ها احتياج به ابزاري داريم كه توانايي شمارش با توجه به اينكه الكترون ها و پروتون ها قابل مشاهده نيستند داريم تا بتوانيم آنها را بشماريم ميزان روشنايي لامپ ها يكي از مشخصاتي از شدت جريان را نشان مي دهد اما به طور كلي دو نقص دارد اولين نقص آن اين است كه نمي تواند ميزان جريان را در واحدي كه به سهولت قابل ثبت و مقايسه با اندازه گيري شدت جريان در محل ها و زمان هاي ديگر است اندازه بگيرد و همچنين در شدت جريان هاي معين كاربرد دارد .اگر شدت كم باشد لامپ روشن نمي شود و اگر ميزان جريان زياد باشد لامپ مي سوزد براي رفع اين مشكل احتياج به ابزاري داريم كه ميزان انرژي را اندازه گيري كندو مشخص كند چند آمپر در مدار جريان دارد كه مي توان با كمك دستگاه آمپرسنج به راحتي ميزان جريان را اندازه گيري و ثبت و مقايسه نمود

كلر سنج

كلرسنج 

كلرسنج دستگاهي است كه جهت اندازه گيري مقدار كلر آزاد، تركيبي و كل كلر محلول در آب بكار مي رود. با توجه به اينكه كلرزني يكي از متداولترين روش گندزدايي آب است و باعث ازبين رفتن ويروسها و ميكروب هاي آب مي شود، از طرفي نيز مي تواند خطرناك باشد، اندازه گيري كلر و كلرسنجي بوسيله كلرسنج ها بسيار حائز اهميت مي باشد. كلر سنج ها به دو نوع كيت هاي تست كلر و يا كلرسنج هاي ديجيتالي مي باشند كه در نوع كيت تست كلر، كلر سنجي بصورت چشمي انجام مي شود، در روش ديجيتال با استفاده از محلول معرف و مكانيزم نوري اندازه گيري دقيق مقادير كلر امكان پذيراست. كار با اين نوع از  كلر سنج ها بسيار راحت است و نياز به تخصص خاصي ندارد. مقدار كميت مورد نظر پس از پردازش يافته‌ها به طور مستقيم بر روي نمايشگر دستگاه ظاهر مي‌شود و نيازي به هيچگونه محاسبه اضافي نيست.

Anchorتوالي سنج چيست ؟

توالي سنج ها براي مشخص شدن جهت فاز مورد استفاده قرار مي گيرند. همچنين براي تشخيص جهت گردش موتور نيز از اين دستگاه استفاده مي گردد. توالي سنج انواع مختلفي دارد و در صنايع مختلفي كاربرد دارد. كاربرد آن بيشتر در موتور هاي سه فاز مي باشد به اين صورت كه هر 3 سيم آنرا به موتور متصل مي كنيم و سپس بر روي هر فاز آن مي توان عمليات تست را انجام دهيم. اين محصول يكي ديگر از تجهيزات ابزار دقيق مي باشد كه كاربرد زيادي براي مهندسين برق و الكترونيك دارد. 

 به طور معمول توالي سنج ها توالي صحيح فازها را با صداي بوق و يا چراغ اعلام مي كنند كار با توالي سنج بسيار آسان است . اين دستگاه توانايي سنجش و اعلام فازها را با دقت بالايي در مدارات سه فاز را دارد و به راحتي در مكان هايي كه سيم كشي قابل استفاده مي باشد .

دستگاه هاي سه فاز مانند پمپ اكتريكي ، كمپرسورها و ... فازهايشان به ترتيب متصل شوند تا بتوانند جلوگيري كنند 

Anchorارت سنج چيست 

ارت سنج شبيه ميگر براي اندازه گيري مقاومت طراحي گرديده با اين تفاوت كه مقاومت زمين بسيار كمتر از عايقهاي معمول ميباشد .در حقيقت رنج ميگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمين در حدود اهم مبياشد .از دستگاه تست مقاومت زمين معولا براي اندازه گيري مقاومت بين دو نقطه زمين در حدود 5 يا 10 اهم است استفاده ميكنند .

اسيد سنج

كاربرد ارت سنج 

  1.  حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها
  2.  هم پتانسيل بودن تجهيزات نصب‌شده در سايت و كاركرد صحيح آنها بخصوص تجهيزات ديجيتال و انتقال ديتابا توجه به بكارگيري تجهيزات كامپيوتري جديد لازم است به موضوع ارت و روش اجراي اصولي آن اهميت بيشتري داده شود تا در آينده از آسيب رسيدن به نيروي انساني و تجهيزات كامپيوتري پيشگيري شده واز عملكرد صحيح تجهيزات اطمينان داشته باشيم .

ضخامت سنج چيست ؟
ضخامت سنج براي سنجيدن ميزان ضخامت و كيفيت پوشش اجسام كاربرد دارد و يكي از محصولات مهندسي ابزار دقيق است. معمولا براي پيدا كردن عيوب پوشش از اين دستگاه استفاده مي شود.

كاربرد ضخامت سنج 


در صنعت ساختمان و خودرو سازي از ضخامت سنج استفاده مي كنند پوشش نامناسب موجب زنگ زدگي، خوردگي و به زور كلي نابودي كل قطعه مي شود، به همين جهت كيفيت آن بسيار مهم مي باشد. ضخامت سنج ها اين كار را به دو روش مختلف انجام مي دهند. يكي از روش القاي مغناطيسي و ديگري روش جريان گردابي مي باشد كه هر كدام از آنها معايب و محاسن خود را دارند.

Anchorدوربين حرارتي 

اجسام مختلف از خود انرژي حرارتي ساطع ميكنند و جهت مشاهده تصوير اين گرماي ساطع شده از دوربين حرارتي استفاده ميشود. ترموويژن ميتواند، امواج مادون قرمز را كه با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيست و اگر فقط شدت آن بالا باشد، احساس ميشود، را دريافت و دما را شناسايي كرده و به يك تصوير قابل ديدن تبديل كند. هر چه يك شيء داغ تر باشد، اشعه هاي مادون قرمز ساطع شده از آن نيز بيشتر است.

 اكثر ديتالاگرها معمولاً كوچك و قابل حمل بوده و كاربرد آزمايشگاهي و تست و اندازه گيري دارند. ديتالاگر ها داراي يك حسگر بوده كه داده پارامتر مورد نظر را اندازه گيري كرده و سپس در حافظه داخلي خود ذخيره مي كنند. برخي از ثبت كننده ها داراي نمايشگر بوده و مي توان داده هاي ذخيره شده را در آن مشاهده كرد. ديتالاگر ها معمولاً از طريق رابط USB به كامپيوتر وصل شده و توسط نرم افزار مخصوص ديتالاگر مي توان داده هاي اندازه گيري شده را بر روي كامپيوتر مشاهده و پردازش كرد.
يكي از مزاياي مهم استفاده از ديتالاگرها قابليت جمع آوري ۲۴ ساعته اطلاعات است. ديتالاگرها معمولاً به محض فعال سازي بدون مراقبت رها شده تا در طول دوره ديده باني اندازه گيري نموده و اطلاعات را ذخيره كند. اين قابليت اجازه مي‌دهد تا تصويري جامع و دقيق از شرايط محيط تحت نظر مانند دماي هوا يا رطوبت بدست آيد.

ديتالاگر

كاربردهاي تجهيزات ابزار دقيق

در بعضي موارد،سنسورها يك المان خيلي كوچك از مكانيزم هستند.دوربينهاي ديجيتال و ساعت مچي ممكن است از نظر فني تعريف بي قاعده از ابزار دقيق را  برطرف كند چون آنها اطلاعات حس شده را ثبت و نمايش مي­كنند.تحت اغلب شرايط،مي­تواند ابزار دقيق ناميده شود ولي وقتي براي اندازه­گيري مدت سپري شده­­ از يك مسابقه و ثبت برنده در خط پايان استفاده شود،هر دو ابزار دقيق ناميده مي­شوند.

استفاده­ خانگي از ابزار دقيق

يك مثال خيلي ساده از سيستم ابزار دقيق يك ترموستات مكانيكي است كه براي كنترل يك تنور خانگي و در نتيجه كنترل دماي اتاق استفاده مي­شود.يك بخش شاخص كه دما را با يك نوار دو فلزي حس مي­كند.اين وسيله دما را به وسيله­ سوزن كرانتهاي آزاد نوار نمايش مي­دهد.تنور را به وسيله­ يك سوييچ جيوه­اي فعال مي­كند.وقتي كه سوييچ به وسيله­ نوار چرخانده شد،جيوه تماس فيزيكي(و در نتيجه الكتريكي)بين الكترودها برقرار مي­كند.

  • لوازم آشپزخانه از سنسور براي كنترل استفاده مي­كنند.
  • يك يخچال در يك دماي ثابت با اندازه­گيري دماي داخلي،نگه داشته مي­شود.
  • يك مايكرويو اغلب از راه يك سيكل حرارت-حس-حرارت پخت مي­كند تا وقتي كه حس كردن انجام شود.
  • يك ماشين يخ اتوماتيك تا زماني كه حد سوييچ در كار است يخ توليد مي­كند.
  • توسترهاي نان مي­توانند بر اساس زمان يا اندازه­گيري حرارت عمل كنند.
  • بعضي اجاقها از يك پروب دما براي پخت كار مي­كنند تا زماني كه يك به دماي داخلي مورد نياز براي غذا دست يابد.
  • در توآلت فلش تانك پر مجدد مي­شود تا زماني كه يك جسم شناور دريچه را ببندد.جسم شناور به عنوان سنسور سطح آب عمل مي­كند.

ابزار دقيق در سيستم هواپيما

هواپيماي اوليه تعداد كمي سنسور داشتند.system gauge فشار هوا را به انحناي سوزن تبديل مي­كرد كه به عنوان ارتفاع و سرعت هوا تفسير مي­شد.يك قطب­نماي مغناطيسي تشخيص جهت را فراهم مي­ساخت.نمايش به خلبان به اندازه­ي اندازه­گيريها حياتي بود.

يك هواپيماي مدرن مجموعه اي از سنسورها و نمايشگرهاي بسيار كارآمدتر دارد كه به سيستمهاي avionics وارد شده است.هواپيما ممكن است شامل سيستم مسيريابي اينرسي،سيستم موقعيتي جهاني،رادار هوا،اتوپيلوت،و سيستم پايداركننده­ي هواپيما شود.سنسورهاي اضافي براي اطمينان پذيري بيشتر استفاده مي­شود.يك زيرمجموعه از اطلاعات ممكن است به يك ثبت كننده­ي سقوط(جعبه سياه)منتثل شود تا به تحقيقات حادثه كمك كند.نمايشگر خلبان مدرن در حال حاضر شامل نمايشگر كامپيوتري با نمايشگر head-up است.

رادار كنترل هواپيما سيستم ابزار دقيق توزيع شده است.بخش  زمين يك پالس الكترومغناطيس را مخابره مي­كند و يك اكودريافت مي­كند.هواپيما ترانسپوندرهارا حمل مي­كند كه كه كدها را به محض دريافت كد مخابره مي­كند.سيستم،مكان هواپيما در را روي نقشه،يك شناساگر و ارتفاع را به صورت آپشنال نمايش مي­دهد.مكان روي نقشه بر اساس جهت آنتن حس شده و تاخير زماني حس شده است.ديگر اطلاعات به انتقال ترانسپوندر وارد مي­شود.

ابزار دقيق آزمايشگاهي

تجهيزات آزمايشگاهي براي اندازه ­گيري بسياري از مقادير الكتريكي و شيميايي در دسترس است.چنين مجموعه­اي از تجهيزات ممكن است براي اتومات كردن آزمون آب آشاميدني براي از نظر آلودگي استفاده شود.

كاربرد آنالايزر

دستگاه آنالايزر براي بررسي و اندازه گيري خواص شيميايي و فيزيكي سيالات فرآيندي به كار برده مي شود و از نظر عملكرد به دو گروه آنلاين و آفلاين دسته بندي مي شوند دستگاه هاي آنالايزر آنلاين به طور معمولا در نزديك منبع يا دستگاهي كه ماده را توليد مي كنند قرار مي گيرد .كه به صورت پيوسته كميت مورد نظر را اندازه گيري مي كنند و اطلاعات ثبت شده توسط ترانسديوسر براي رويت اپراتور در اتاق كنترل منتقل مي شود

دستگاه هاي آنالايزر آفلاين به دليل حساس بودن و قيمت بالاي اين دستگاه ها و عدم لزوم استفاده مكرر مي بايست در آزمايشگا ها مورد استفاده قرار مي گيرد به طور كلي آنالايزرها از دو بخش مناسب سازي نمونه و اندازه گيري اصلي تشكيل شده اند

كاربرد ابزار دقيق در خودرو

اتومبيلهاي مدرن داراي ابزار دقيق پيچيده­اي هستند.علاوه بر نمايش سرعت دور موتور و سرعت خطي،نمايش ولتاژ و جريان باطري،سطح آب،دماي مايع،مسافت طي شده و فيدبكهايي از كنترلهاي مختلفوجود دارد.اخطارها ممكن است براي مسائل خاصي نمايش داده شوند.مسائل ثبت مي­شوند و در نتيجه مي­توانند براي تجهيزات تشخيصي گزارش شوند.سيستم مسيريابي مي­تواند فرمانهاي صدادار براي رسيدن به مقصد ايجاد كنند.ابزار دقيق اتومبيل بايد ارزان و در طي زماني طولاني و در شرايط محيطي سخت، قابل اعتماد باشد.در آنجا ممكن است سيستم ايربگ مستقل وجود داشته باشد كه شامل سنسورها،منطق و محركهاست.

ابزار دقيق مهندسي

ابزار دقيق مهندسي،تخصص مهندسي است كه روي اصول و عمليات ابزار اندازه­گيري كه در طراحي و پيكربندي سيستمهاي خودكار در حوزه ­هاي الكتريك و غيره استفاده مي­شود،تمركز دارد.آنها به طور شاخص براي صنايع با پروسه­هاي خودكار مانند كارخانجات توليدي يا شيميايي با هدف اصلاح سيستم توليد،اطمينان پذيري،ايمني،بهينه سازي و پايداري كار مي­كنند.براي كنترل پارامترها در يك پروسه يا در يك سيستم خاص،وسايلي مانند ريزپردازشگر،ريزكنترلرها يا PLC استفاده مي­شود ولي هدف نهايي آنها كنترل پارامترهاي يك سيستم است.

مهندسي ابزار دقيق به صورت بي قاعده تعريف مي­شود چون وظايف مورد نياز،خيلي وابسته به حوزه­ي استفاده است.يك خبره در ابزار دقيق مهندسي پزشكي در موشهاي آزمايشگاهي دل مشغوليهاي بسيار متفاوت تري نسبت به كارشناس ابزار دقيق راكت دارد.دغدغه­هاي مشترك هر دو انتخاب سنسورهاي مناسب بر اساس اندازه،وزن،هزينه،اطمينان پذيري،صحت،طول عمر،كارآمدي محيطي و پاسخ فركانسي هستند.بعضي سنسورها به صورت تحت اللفظي در پوسته هاي توپخانه­اي آتش مي­گيرد.بقيه،انفجارات درون هسته­اي را حس مي­كنند تا اينكه خراب شوند.ديتاي سنسور يكنواخت بايد ثبت شود و مخابره و نمايش داده شوند.نرخ ثبت و ظرفيت­ها به صورت مداوم تغيير مي­كند.انتقال مي­تواند ناچيز يا مخفي باشد،پنهاني و قدرت پايين در حضور شلوغي.نمايشها مي­تواند به طور ساده،ناچيز باشد يا مي­تواند نيازمند مشاوره با متخصصين فاكتور انساني باشد.طراحي سيستم كنترل از بديهي تا اختصاصي مجزا فرق كند.

مهندسين ابزار دقيق مسئول تلفيق سنسورها با ريكوردرها،مخابره كننده­ ها،نمايشگرها يا سيستم كنترل و ايجاد طرح و دياگرام ابزار دقيق براي پروسه هستند.آنها ممكن است طراحي كنند يا نصب را تخصصي كنند،سيم كشي انجام دهند و اصلاح سيگنال كنند.آنها ممكن است مسئول كاليبراسيون،آزمون و نگهداري سيستم شوند.

در يك تحقيق محيط زيستي اين رايج است كه متخصصين ماده،سيستم ابزار دقيق ذاتي داشته باشند.يك اخترشناس ساختار گيتي را مي­شناسد و رابطه­ي تنگاتنگي با تلسكوپ­ها،نقطه گذاري و دوربينها دارد.كه اغلب شامل دانش بسيار سخت از ساز و كارهاي عملياتي كه بهترين نتايج را ارائه مي­دهد،مي­شود.براي مثال،يك اخترشناس اغلب براي تكنيكهاي كمينه كردن گراديان دما كه باعث اغتشاش هوا درون تلسكوپ مي­شود،قابل اتكاست.

متخصصين تكنولوژي ابزار دقيق،تكنسينها و متخصصين مكانيك در عيب يابي،تعمير و نگهداري سيستم ابزار و ابزار دقيق،به كار گرفته مي­شوند.

انواع شاخص مخابره­ كننده ­هاي سيگنال

  1. حلقه جريان (4-20 mA)-الكتريكي
  2. HART سيگنال بندي ديتا كه اغلب روي يك حلقه­ جريان overlaid مي­شود.
  3. فونداسيون Fieldbus-سيگنال بندي ديتا
  4. Profibus سيگنال بندي ديتا
  5. تاثير گسترش مدرن

رطوبت سنج

رطوبت سنج

رطوبت سنج جامدات/ نم سنج وسيله اي است كه براي اندازه گيري و گزارش ميزان رطوبت اجسام جامد بكار ميرود، از اين رطوبت سنج ها ميتوان جهت اندازه گيري رطوبت غلات، چوب، گچ، خاك، كاغذ و كليه مصالح ساختماني استفاده كرد. همچنين در برخي از رطوبت سنج هاي جامدات امكان اندازه گيري PH كه در تشخيص اسيدي بودن كمك مي كند وجود دارد. 

Anchorتجهيزات ابزار دقيق 

ابزار دقيق يك مجموعه جامع از ابزارها در جهت اندازه گيري مي باشد كه براي نمايش، اندازهگيري، و ثبت كميت هاي فيزيكي استفاده مي شود تجهيزات ابزار دقيق شامل ابزارهاي اندازه گيري بسيار ساده مانند ترازو و دماسنج تا يك بخش از سيستم كنترل صنعتي پيچيده در صنعت توليد وسايل نقليه و حمل و نقل را شامل شود 

تاريخچه تجهيزات ابزار دقيق 

تاريخچه­ ي تجهيزات ابزار دقيق مي­تواند به چند مرحله تقسيم بندي نمود 

  •  دور ه پيش صنعتي تجهيزات  ابزار دقيق 

توليد تجهيزات ابزار دقيق صنعتي  تاريخچه اي طولاني دارد كه ترازوهاي براي اندازه گيري و مقايسه وزن و اشاره گرهاي ساده براي نشان دادن موقعيت، تكنولوژي دوران قديم مي باشد .يكي از قديمي ترين ساعت هاي ديواري در انگشت فرعون مصر در سال 1500 قبل از ميلاد پيدا شده است پيشرفت در ساخت ساعت ها فراگير شده  كه در حدود 270 قبل از ميلاد ابزارهاي ابتدايي و اوليه از يك دستگاه سيستم كنترل اتوماتيك داشته است 

در سال 1663 Christopher Wren شركت رويال را با طراحي Weather Clock معرفي كرد.يك نقاشي سنسورهاي آب و هوايي را نشان مي­دهد كه قلم­هايي روي كاغذ حركت مي­كند و از طرف كار ساعت هدايت مي­شود.اين چنين دستگاه­ها در هواشناسي براي دو قرن استاندارد نشدند.طرح كلي بر اساس شواهدي از ثبتيات بدون تغيير باقي ماند كه در آن دم تنظيم فشار شده مداد را جابجا مي­كند.سنسورهاي تلفيق شده،نشانگرها،ثبت كننده ­ها و كنترل تا زمان انقلاب صنعتي غير رايج بود و به وسيله­ ي نياز و عملي بودن محدود مي­شد.

  • صنعتي اوليه

علم الكترونيك باعث شد كه سيم كشي جاي لوله ها را بگيرد.يك فرستنده وسيله ­­ايست كه يك سيگنال خروجي توليد مي­كند،اغلب به شكل سيگنال جريان الكتريكي 20-4 ميلي آمپر،هر چند بسياري از آپشنهاي ديگر كه از ولتاژ،فركانس،فشار يا Ethernet استفاده مي­كنند هم موجود است.فرستنده در اواسط دهه­ 1950 تجاري شد.

ابزار متصل به سيستم كنترل، سيگنالهاي مورد استفاده براي عمل ميدان مغناطيسي،دريچه­ ها،تنظيم كننده ­ها،قطع كننده­ مدار،دستگاه تقويت نيرو و ديگر دستگاه­ها را تامين مي­كرد.اين چنين دستگاهي مي­توانست يك متغير خروجي دلخواه را كنترل كند و قابليتهاي كنترل از راه دور و خودكار شده فراهم كنند.

تبديل تجهيزات ابزار دقيق از فرستنده­ها و كنترلرها و دريچه­ هاي ابتدايي مكانيكي،به ابزار الكترونيكي هزينه ­هاي نگهداري را كاهش داد  چون ابزار الكترونيك قابل اعتماد تر از ابزار مكانيكي است.همچنين كارآمدي و توليد را به علت افزايش در دقت بالا مي­برد.ابزار ابتدايي از بعضي مزايا بهره ­مند بود،كه در محيطهاي خورنده و قابل انفجار مورد توجه بود.

كنترل پردازش اتوماتيك

در سالهاي ابتدايي كنترل پردازش،انديكاتورهاي پردازش و المانهاي كنترل مانند دريچه­ ها به وسيله­ يك اپراتور كه دور تا دور بخش قدم مي­زد و دريچه ­ها را براي رسيدن به دما،فشار دلخواه تنظيم مي­كرد،نظارت مي­شد.با پديدار شدن تكنولوژي كنترلرهاي ابتدايي اختراع شد و در حوزه­اي كه پروسه را نظارت مي­كرد و دريچه را كنترل مي­كرد نصب شد.اين كار زمان پردازش اپراتورها را كه مجبور بودند پروسه را نظارت كنند كاهش داد.سالهاي بعد كنترلرهاي دقيق به اتاق كنترل مركزي راه يافت تا پروسه و سيگنالهاي خروجي كه به المان كنترل نهايي مانند يك دريچه براي تنظيم پروسه در زمان نياز،ارسال مي­شد را نظارت كند.اين كنترلرها و انديكاتورها روي يك ديوار كه برد كنترل نام دارد،نصب شدند.اپراتورهايي كه در مقابل برد مي­ايستند به عقب برمي­گردند و از راه دور بر انديكاتورهاي پروسه نظارت مي­كنند.اين كار دوباره مقدار زمان اپراتوري كه بايد به دور بخش مي­چرخيد را كم مي­كند.

سيستم­هاي تلفيقي بزرگ بر پايه كامپيوتر 

كنترلر PID اوليه­ در گذشته به طور گسترده در الكترونيك استفاده مي شد كه ارزان تر و قابل اطمينان بود 

يك اتاق كنترل DCS كه در آن اطلاعات كارخانه و كنترلها بر روي صفحه نمايش كامپيوتر نمايش داده مي­شود.اپراتورها نشانده مي­شوند و مي­توانند هر بخش از پروسه را روي صفحه نمايش نگاه و كنترل كنند و يك نگاه كلي روي كارخانه داشته باشند.

كنترل پردازش در كارخانجات صنعتي بزرگ در چندين سطح پديدار شد.در ابتدا،كنترلها از پنل­هاي محلي در محل پردازش كارخانه بود.ولي اين كار نيازمند قدرت انساني بالا براي مواظبت اين پنلهاي پراكنده بود و نگاه كلي روي پروسه امكان پذير نبود.اغلب كنترلرها پشت پنلهاي اتاق كنترل بودند و همه­ خروجيهاي كنترل اتوماتيك و دستي به سمت كارخانه برگشت داده مي­شود.

ولي در مدتي كه يك كنترل مركزي ايجاد شد،اين چيدمان،انعطاف پذير بود چون هر حلقه­ كنترل سخت افزار كنترل كننده­ خود را داشت و حركتهاي پيوسته­ اپراتورها درون اتاق كنترل براي مرور بخشهاي مختلف پروسه مورد نياز بود.با آمدن پردازشگرهاي الكترونيك و نمايشگرهاي گرافيكي،اين امكان به وجود آمد كه اين كنترلرهاي مجزا را با الگوريتم هايي بر پايه­ كامپيوتر كه در يك شبكه از موارد ورودي/خروجي قرار داشت و پردازشگرهاي كنترلي خودش را داشت،جايگزين شود.اينها مي­توانستند دور تا دور كارخانه پخش شوند و  با نمايشگر گرافيكي در اتاق يا اتاقهاي كنترل در ارتباط باشند.مدل كنترل توزيع شده متولد شد.

معرفي DCS و SCADA اتصال داخلي و چينش دوباره­ كنترلهاي كارخانه مانند حلقه ­هاي آبشاري و قفلهاي داخلي و فصل مشترك ساده­ با ديگر سيستمهاي توليد كامپيوتري را امكان پذير مي­كند.اين سيستم،اداره­ كارآمد آلارم را ميسر ساخت،ثبت وقايع اتوماتيك را معرفي كرد،نياز براي ثبتيات فيزيكي مانند ثبت كننده ­هاي چارت را از بين برد،به وسايل كنترل اجازه داد تا شبكه بندي شوند و در نتيجه امكان داد كه در نزديكي كارخانه قرار گيرند و هزينه­ كابل بندي را كاهش دهند و نگاه كلي در سطح بالا از وضعيت كارخانه و بخشهاي توليد را ارائه داد.

پارامترهاي اندازه­ گيري ابزار دقيق

تجهيزات ابزار دقيق براي اندازه­گيري بسياري پارامترها (مقادير فيزيكي)استفاده مي­شود.اين پارامترها شامل:

  • فشار،هم ديفرانسيلي و هم استاتيك
  • شار
  • دما
  • سطح مايع و غيره
  • چگالي
  • ويسكوزيته
  • اشعه ­هاي يونيزه كننده
  • فركانس
  • جريان
  • ولتاژ
  • اندوكتانس
  • ظرفيت خازن
  • مقاومت
  • تركيبات شيميايي
  • ويژگيهاي شيميايي
  • لرزش
  • وزن

Anchorاسترس سنج چيست ؟

دستگاه استرس سنج دستگاهي مي باشد كه داراي سه سنسور بسيار قوي مي باشد كه براي اندازه گيري پارامترهاي دما در محيطهاي بسته و باز به كار مي رود . در واقع از استرس سنج براي اندازه گيري دماي تر، خشك و تشعشي استفاده مي گردد كه به آن استرس سنج محيطي و يا حرارتي  نيز ميگويند.

 استرس سنج محيطي


استرس سنج محيطي ميزان استرس گرمايي را اندازه گير ي مي نمايد استرس سنج در مشاغل و اصناف حرفه هاي متفاوت به كار گرفته مي شود بيشترين كاربرد اين دستگاه در شركت ها و سازمان هايي كه بررسي و سنجش موارد بهداشتي و طب فعاليت مي كنند دارد ابزاري است  از تجهيزات  اندازه گيري ابزار دقيق در صنعت برق مي باشد .

استرس سنج محيطي هم در محيط باز و بسته به كار مي رود توانايي اندازه گيري دماهاي گوناگون را دارد .

Anchorاسيلوسكوپ يااسكوپ متر

دستگاهي الكترونيكي است از تجهيزات ابزار دقيق كه امكان مشاهده ميزان ولتاژ را فراهم مي كند .ميزان ولتاژ به صورت نموداري دو بعدي نمايش داده مي شود كه محور افقي زمان و محور عمودي آن را ولتاژ مي باشد از نوسان نماها براي نمايش دقيق موج استفاده مي كنند علاوه بر دامنه به صورت كلي اسكوپ مترها قادر به اندازه گيري و نمايش ديگر پارامترهاي اندازه گيري مانند عرض پالس، دوره تناوب و زمان بين اتفاق مي باشند

عموما دستگاه هاي اندازه گيري براساس اعمال نيروي مكانيكي يا حرارت كه موجب انحراف عقربه مي شود اما با توجه به وجود اصطحكاك معمولا اين ابزارها نمي توانند به سرعت تغييرات را نشان دهند بااختراع لامپ اشعه كاتدو با توجه به وزن بسيار كم بازوي الكتروني امكان نشان دان يك متغيير به صورت خطي با زمان فراهم شد اسيلوسكوپ اولين وسيله اي بود كه از اين امكان بهره مند شد

Anchorاكسيژن متر چيست ؟


براي اندازه گيري مقدار اكسيژن مايع و يا محيط از دستگاهي به نام اكسيژن متر استفاده مي كنند. در بسياري از موارد مقدار اكسيژن داراي اهميت زيادي مي باشد. اين دستگاه جز تجهيزات كنترل و ابزار دقيق به شمار مي رود و كاربرد بسياري فراواني دارد. 

انواع اكسيژن متر


 دستگاه اكسيژن متر به دو نوع مايع و محيط تقسيم مي شود كه هر كدام براي منظوري ساخته شده اند به همين جهت براي سنجش ميزان اكسيژن در هوا از اكسيژن متر محيطي و براي سنجش اكسيژن آب از نوع مايع آن استفاده مي كنند. 

بعضي از اكسيژن متر ها توانايي سنجش ميزان اكسيژن محيط و مايعات را با هم دارند 

 

انواع اكسيژن متر محلول

  • اكسيژن مترقلمي 
  • اكسيژن متر جيبي
  • اكسيژن متر پرتابل
  • اكسيژن متر روميزي
  • اكسيژن متر آنلاين 


Anchorپاورمتر يا پاورآنالايزر چيست؟


پاور آنالايزر يكي از تجهيزات ابزار دقيق مي باشد كه بيشتر در مهندسي برق و الكترونيك براي اندازه گيري دقيق قدرت الكتريسيته مورد استفاده قرار مي گيرد. پاورمتر ها داراي مانيتور كوچكي براي نشان دادن اعداد و ارقام اندازه گيري شده مي باشند. 

كاربرد پاورمتر


پاورمتر در اينورتر ها، درايور ها، منابع تغذيه و و ماشين آلات صنعتي كاربرد دارد در واقع مي توان گفت از اين دستگاه براي اندازه گيري پارامترهايي مثل توان، انرژي، توان اكتيو و راكتيو، فاكتور توان و اندازه گيري ولتاژ استفاده مي شود.مي توان گفت اين محصول علاوه بر اندازه گيري مسئوليت آناليز كردن اين پارامترها را هم به عهده دارد.

 

Anchorترازوي ديجيتال 

digital_balance
ترازوي ديجيتال دستگاهي است براي اندازه گيري وزن افراد يا اجسام كه اعداد و ارقام را به صورت ديجيتالي نشان مي دهد و داراي سنسور حساسي مي باشد، همچنين متشكل است از مدارهاي و برد هاي الكتريكي مي باشد.ترازوي ديجيتال در اندازه هاي مختلف و براي موارد متعددي كاربرد دارد. اين ترازوها درصد خطاي كمتري دارند به همين جهت براي اندازه گيري هاي دقيق از آن استفاده مي شود. همچنين در ترازوي ديجيتال امكان ذخيره اعداد و ارقام وجود دارد كه همين موضوع باعث شده جايگاه ويژه اي داشته باشد و داشتن باركد خوان در آنها موجب تسريع در كارها مي شود

امروزه ترازوي ديجيتال داراي نمايشگر LCD و LED بوده كه نتيجه ي توزين را به صورت اعداد در نمايشگر به نمايش در مي آورد از سويي نيز علاوه بر توزين محاسبه قيمت كالاي مورد توزين را نيز انجام مي دهد و داراي حافظه ي كيبردي براي ثبت نام و قيمت واحد و در انتها محاسبه ي كل فاكتور را داشته و با صدور فاكتور فروش براي مشتري و ذخيره ي اطلاعات در حافظه ي دستگاه اطلاعات را به صورت روزانه ، هفتگي و ماهانه براي فروشگاه امكان انتقال دارد .

Anchorسنسور چيست ؟

حسگر يا سنسور المان حس كننده اي است كه كميتهاي فيزيكي مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به كميتهاي الكتريكي پيوسته (آنالوگ) يا غيرپيوسته (ديجيتال) تبديل مي كند. در واقع آن يك وسيله الكتريكي است كه تغييرات فيزيكي يا شيميايي را اندازه گيري مي كند و آن را به سيگنال الكتريكي تبديل مي نمايد.

سنسورها در انواع دستگاههاي اندازه گيري، سيستمهاي كنترل آنالوگ و ديجيتال مانند PLC مورد استفاده قرار مي گيرند. عملكرد سنسورها و قابليت اتصال آنها به دستگاههاي مختلف از جمله PLC باعث شده است كه سنسور بخشي از اجزاي جدا نشدني دستگاه كنترل اتوماتيك و رباتيك باشد.

سنسورها اطلاعات مختلف از وضعيت اجزاي متحرك سيستم را به واحد كنترل ارسال نموده و باعث تغيير وضعيت عملكرد دستگاهها مي شوند

كاربرد ترانسميتر

 ترانسميتر به معني تجهيزي كه توانايي اندازه گيري يك كميت را دارد و  آن را به مكاني دورتر مانند اتاق كنترل منتقل كند مي تواند نيوماتيكي و يا الكترونيكي باشد.

.در نوع الكترونيكي جريان 20-4 ميلي امپر و در نوع نيوماتيكي فشار هواي 15-3 PSI يا bar از سوي TRANSMITTER به كنترلرهاي الكترونيكي و نيوماتيكي ارسال مي شود. به بيان ديگر ترانسميتر صنعتي ابزاري است كه براي اندازه گيري كميت ها و پارامترهاي مختلف نظير دما، فشار، رطوبت، سطح مايعات، فلو، گازهاي هاي محيطي و مواردي از اين دست استفاده مي گردند و مقادير اندازه گيري شده را به صورت جريان الكتريكي استاندارد در بازه 4 تا 20 ميلي آمپر روي يك زوج سيم ارسال مي نمايند. ترانسميتر ايزوله جهت تبديل انواع سيگنال هاي آنالوگ با دقت و كيفيت عالي به كار مي رود.

Anchorكاربرد گشتاورسنج در تجهيزات ابزار دقيق 

گشتاورسنج يا تركمتر حاصلضرب برداري نيروي وارد بر يك جسم از نقطه اثر نيرو تا نقطه اي كه جسم بر اثر همين نيرو شروع به دوران مي كند.گشتاور نيرو و انرژي لازم براي گرداندن يك شي ميباشد.گشتاور توليد شده به وسيله ي يك موتور توان كششي يارانشي را براي گرداندن چرخها ايجاد مي كند. مثلا زماني كه مي خواهيد با يك آچار پيچي را بچرخانيد نيروي لازم براي گرداندن پيچ گشتاور نام دارد.در اين حالت گشتاور با مقدار نيروي لازم ضربدر فاصله مركز پيچ تا مكاني كه نيرو به آچار اعمال مي شود برابر است. 
واحد هاي گشتاور عبارتند از نيوتن بر متر و كيلوگرم بر سانتي متر و فوت بر پوند.  

Anchorدماسنج چيست ؟ 

اندازه گيري دقيق دما ،با دماسنج صورت ميگيرد .دماسنج ها انواع مختلفي دارند كه برخي از آنها عبارت اند از

  • دماسنج جيوه اي
  • الكلي
  • طبي
  • نواري
  • ديجيتالي
  • فلزي
  • فرينه 
  • تف سنج نوري 

ساده ترين و رايج ترين نوع دماسنج ،دماسنج جيوه اي و الكلي است . اساس كار اين دماسنج ها انقباض و انبساط مايعات داخل لوله هاي نازك شيشه اي است .  

ساختمان دماسنج جيوه اي يا الكلي 

اين نوع دماسنج ،از يك لوله شيشه اي باريك سربسته وخالي از هوا و متصل به يك مخزن كوچك ساخته شده است . مخزن،پر از جيوه يا الكل است ،با بالا رفتن دماي جيوه يا الكل داخل  مخزن ،حجم ان افزايش مي يابد و جيوه يا الكل در لوله باريك شيشه اي بالا ميرود . از ارتفاع مايع در لوله باريك شيشه اي،ميتوان براي اندازه گيري دما استفاده كرد زيرا ،هر چه دما بالا برود ،ارتفاع جيوه يا الكل بيشتر است و هر چه دما كمتر باشد ارتفاع مايع كمتر است .  

ويژگي دماسنج دقيق تر  

  • مخزن آن بزرگ تر باشد .  
  • لوله آن بلند تر و باريك تر باشد  
  • ديواره مخزن آن نازك تر باشد .
  • مخزن و لوله ان ،كمترين تغيير حجم را بر اثر تغيير دما داشته باشد .  

دور سنج چيست 


يكي از دستگاه هايي كه جهت اندازه گيري سرعت دوران، تعداد دور و سرعت خطي  يك جسم دوار بكار ميرود دورسنج يا سرعت سنج مي باشد. دور سنج ها با توجه به كاربرد آن به انواع دورسنج تماسي و غير تماسي تقسيم مي شوند كه در مكانهايي كه با سرعت بالا مواجه هستيم و يا مواردي كه نمي توان با شي تماس برقرار كرد از دورسنج هاي غير تماسي استفاده مي شود. از دورسنج ها براي اندازه گيري سرعت موتورهاي دوار، فن هاي متحرك، اندازه گيري سرعت خطوط طولي نظير نوار نقاله و ... استفاده كرد.

انواع دورسنج

  • دورسنج مكانيكي

اين نوع دورسنج ها با برقراري تماس با جسم كار خود را انجام ميدهند، معمولا در انتهاي دستگاه يك برآمدگي دوكي شكل يا اتوانه اي شكل جهت تماس با جسم دوار تعبيه گرديده است كه همزمان با افزايش سرعت و تعداد دور بر دقيقه دستگاه با تبديل اين كميت مكانيكي به الكتريكي براي مثال اتصال زائده به شافت يك آرميچر ميتواند مقدار سرعت و دور بر دقيقه را اندازه گيري نمايد.

  • دورسنج نوري يا ليزري

در نمونه هاي نوري ليزري معمولاً به كمك چسباندن يك برچسب منعكس كننده ليزر تابشي از دستگاه ميتوان سرعت و تعداد دور بر دقيقه را اندازه گيري كرد.

سولارمتر

سولارمتر يا ترانسميتر براي اندازه گيري تشعشعات خورشيدي مي باشد و يكي ديگر از تجهيزات ابزار دقيق است.

كاربرد سولارمتر يا ترانسميتر


سولارمتر در صنايع مختلفي كاربرد دارند و انواع مختلفي دارند. در واقع از سولار متر براي تست و بررسي دقيق سولار استفاده مي كنند

 

سختي سنج چيست

سختي سنج
سختي سنج دستگاهي براي اندازه گيري مجموع ذرات محلول در مايعات كه نشان دهنده يون هاي موجود در آن محلول مي باشد. از سختي سنج در آزمايشات آب شرب و به طور كلي براي تست كليه مايعات به كار مي رود.و در صنايع مخصوصاً ساخت و تست كاربرد فراواني دارد. معيارهاي سختي عبارتند از سختي ويكرز، سختي برينل و سختي راكول.

 دستگاه سختي سنج بيانگر ميزان يون هاي نمكي موجود در آب هستند TDS به معناي تمام جامدات در محلول مي باشند كه مشخص كننده ميزان غلظت يون ها در آب هستند كه به وسيله سختي سنج ها مورد بررسي و اندازه گيري قرار مي گيرند .

اهميت سختي سنج ها 


واحد سختي سنج  تي دي اس در ميلي گرم در ليتر است افزايش سختي حجم در آب از حد مجاز براي سلامتي انسان مضر مي باشد اندازه گيري سختي به كمك سختي سنج ها يا حساسيت و دقت بالايي مورد توجه مي باشد 

اندازه گيري سختي به كمك سختي سنج ها يا حساسيت و دقت بالايي مورد توجه مي باشد 

ميزان يون هاي منيزيم و كلسيم بيانگر ميزان سختي كل مي باشد 

در واقع به وسيله دستگاه سختي سنج به بررسي ميزان حجم كلسيم، منيزيم و روي در محلول پرداخته مي شود 

انواع سختي سنج


اين محصول جز تجهيزات مهندسي ابزار دقيق مي باشد سختي سنج ها انواع مختلفي دارد كه هر كدام به منظوري ساخته شده اند نظير: سختي سنج فلزات ديجيتال ، سختي سنج آب و ...

ويژگي سختي سنج ها 

  1. ميزان دقت در اندازه گيري 
  2. محدوده اندازه گيري 
  3. كاليبره كردن به صورت خودكار
  4. قابليت ثبت اطلاعات 
  5. قابل اتصال به كامپيوتر 
  6. داشتن استاندارد 
  7. صوت سنج

 
صوت سنج 

acoustic
تغييرات فشار هوا سبب به وجود آمدن امواجي مي شوند كه به آن صوت مي گويند . انتقال اين امواج معمولا به صورت موج سينوسي است . محدوده شنوايي براي انسان بين 20 هرتز تا 20000 هرتز مي باشد . ميزان شدت صوت در محيط نبايد به گونه اي باشد كه سبب آسيب رسيدن به شنوايي شود ، به همين دليل به منظور اندازه گيري شدت صوت در محيط هاي صنعتي و مكان هايي كه صدا زياد است و امكان آسيب براي كاركنان وجود دارد از صوت سنج استفاده مي شود كه مي تواند ميزان شدت صوت را اندازه گيري كند و به آن صوت سنج مي گويند


قسمت هاي اصلي تشكيل دهنده صوت سنج

  1. ميكروفون
  2.  پردازشگر
  3.  نمايشگر

فركانس متر


اصولاً يكي از ابزارهاي مهم كه در بخشهاي مختلف سيستم هاي الكترونيكي و مخابراتي به كار گرفته مي شود فركانس متر مي باشد. اين ابزار مي تواند به صورت آنالوگ يا ديجيتال پياده سازي گردد. نكته مهم در پياده سازي اين ابزار توجه به محل استفاده و نيز محدوده فركانس مورد نظر مي باشد . فركانس متر وسيله اي براي نمايش فركانس يك سيگنال الكتريكي تناوبي است . فركانس مترها انواع مختلفي دارند كه برخي از آن ها براي اندازه گيري فركانس هاي پايين تا 900 هرتز استفاده مي گردند .اين دستگاه با متوازن قرار دادن دو نيروي متضاد عمل مي كند و تغيير در فركانس ، به علت تغيير در اين تعادل ، مي تواند توسط انحراف يك عقربه در مقياس اندازه گيري نشان داده شود . اين دستگاه دو سيم پيچ دارد كه براي فركانس هاي متفاوت تنظيم شده است و عقربه اي كه توانايي حركت دارد .

فشار سنج چيست؟


فشار سنج وسيله اي براي اندازه گيري فشار هوا مي باشد كه از آن براي سنجش ارتفاع پرواز هواپيما از سطح زمين و نيز براي پيش بيني وضع هوا مو
برچسب: كاربرد آنالايزر، ابزار دقيق مهندسي، تجهيزات ابزار دقيق،
ادامه مطلب

امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۵۸:۲۶ توسط:احمد خليلي موضوع:

صوت سنج چيست

در اين مقاله قسط داريم به بررسي تجهيزات ابزار دقيق بپردازيم كه شامل :        

    اسيد سنج     اسيلوسكوپ  استرس سنج   آنالايزر آمپرمتر 
      ترازوي ديجيتال   پاورمتر    انواع تستر     اكسيژن متر  ارت سنج ​​ 
چكر    توالي سنج   تركمتر       ترانسميتر   سنسور   
رطوبت سنج   دماسنج  ديتالاگر    دوزيمتر دوربين حرارتي 
   فركانس متر   ضخامت سنج   صوت سنج   سختي سنج    سولارمتر
   كلر سنج  جريان سنج      كاليبراتور   فلومتر  ​فشارسنج 
 مولتي متر متر ليزري   لرزش سنج     گوس متر   كلمپ متر
 وات متر ولت متر  وكيوم متر  نيروسنج      مولتي فانكشن 
گشتاورسنج lcr متر هندپمپ    نورسنج  نشت ياب 





صوت سنج 

acoustic
تغييرات فشار هوا سبب به وجود آمدن امواجي مي شوند كه به آن صوت مي گويند . انتقال اين امواج معمولا به صورت موج سينوسي است . محدوده شنوايي براي انسان بين 20 هرتز تا 20000 هرتز مي باشد . ميزان شدت صوت در محيط نبايد به گونه اي باشد كه سبب آسيب رسيدن به شنوايي شود ، به همين دليل به منظور اندازه گيري شدت صوت در محيط هاي صنعتي و مكان هايي كه صدا زياد است و امكان آسيب براي كاركنان وجود دارد از صوت سنج استفاده مي شود كه مي تواند ميزان شدت صوت را اندازه گيري كند و به آن صوت سنج مي گويند


قسمت هاي اصلي تشكيل دهنده صوت سنج

  1. ميكروفون
  2.  پردازشگر
  3.  نمايشگر

Anchorتجهيزات ابزار دقيق 

ابزار دقيق يك مجموعه جامع از ابزارها در جهت اندازه گيري مي باشد كه براي نمايش، اندازهگيري، و ثبت كميت هاي فيزيكي استفاده مي شود تجهيزات ابزار دقيق شامل ابزارهاي اندازه گيري بسيار ساده مانند ترازو و دماسنج تا يك بخش از سيستم كنترل صنعتي پيچيده در صنعت توليد وسايل نقليه و حمل و نقل را شامل شود 

تاريخچه تجهيزات ابزار دقيق 

تاريخچه­ ي تجهيزات ابزار دقيق مي­تواند به چند مرحله تقسيم بندي نمود 

  •  دور ه پيش صنعتي تجهيزات  ابزار دقيق 

توليد تجهيزات ابزار دقيق صنعتي  تاريخچه اي طولاني دارد كه ترازوهاي براي اندازه گيري و مقايسه وزن و اشاره گرهاي ساده براي نشان دادن موقعيت، تكنولوژي دوران قديم مي باشد .يكي از قديمي ترين ساعت هاي ديواري در انگشت فرعون مصر در سال 1500 قبل از ميلاد پيدا شده است پيشرفت در ساخت ساعت ها فراگير شده  كه در حدود 270 قبل از ميلاد ابزارهاي ابتدايي و اوليه از يك دستگاه سيستم كنترل اتوماتيك داشته است 

در سال 1663 Christopher Wren شركت رويال را با طراحي Weather Clock معرفي كرد.يك نقاشي سنسورهاي آب و هوايي را نشان مي­دهد كه قلم­هايي روي كاغذ حركت مي­كند و از طرف كار ساعت هدايت مي­شود.اين چنين دستگاه­ها در هواشناسي براي دو قرن استاندارد نشدند.طرح كلي بر اساس شواهدي از ثبتيات بدون تغيير باقي ماند كه در آن دم تنظيم فشار شده مداد را جابجا مي­كند.سنسورهاي تلفيق شده،نشانگرها،ثبت كننده ­ها و كنترل تا زمان انقلاب صنعتي غير رايج بود و به وسيله­ ي نياز و عملي بودن محدود مي­شد.

  • صنعتي اوليه

علم الكترونيك باعث شد كه سيم كشي جاي لوله ها را بگيرد.يك فرستنده وسيله ­­ايست كه يك سيگنال خروجي توليد مي­كند،اغلب به شكل سيگنال جريان الكتريكي 20-4 ميلي آمپر،هر چند بسياري از آپشنهاي ديگر كه از ولتاژ،فركانس،فشار يا Ethernet استفاده مي­كنند هم موجود است.فرستنده در اواسط دهه­ 1950 تجاري شد.

ابزار متصل به سيستم كنترل، سيگنالهاي مورد استفاده براي عمل ميدان مغناطيسي،دريچه­ ها،تنظيم كننده ­ها،قطع كننده­ مدار،دستگاه تقويت نيرو و ديگر دستگاه­ها را تامين مي­كرد.اين چنين دستگاهي مي­توانست يك متغير خروجي دلخواه را كنترل كند و قابليتهاي كنترل از راه دور و خودكار شده فراهم كنند.

تبديل تجهيزات ابزار دقيق از فرستنده­ها و كنترلرها و دريچه­ هاي ابتدايي مكانيكي،به ابزار الكترونيكي هزينه ­هاي نگهداري را كاهش داد  چون ابزار الكترونيك قابل اعتماد تر از ابزار مكانيكي است.همچنين كارآمدي و توليد را به علت افزايش در دقت بالا مي­برد.ابزار ابتدايي از بعضي مزايا بهره ­مند بود،كه در محيطهاي خورنده و قابل انفجار مورد توجه بود.

كنترل پردازش اتوماتيك

در سالهاي ابتدايي كنترل پردازش،انديكاتورهاي پردازش و المانهاي كنترل مانند دريچه­ ها به وسيله­ يك اپراتور كه دور تا دور بخش قدم مي­زد و دريچه ­ها را براي رسيدن به دما،فشار دلخواه تنظيم مي­كرد،نظارت مي­شد.با پديدار شدن تكنولوژي كنترلرهاي ابتدايي اختراع شد و در حوزه­اي كه پروسه را نظارت مي­كرد و دريچه را كنترل مي­كرد نصب شد.اين كار زمان پردازش اپراتورها را كه مجبور بودند پروسه را نظارت كنند كاهش داد.سالهاي بعد كنترلرهاي دقيق به اتاق كنترل مركزي راه يافت تا پروسه و سيگنالهاي خروجي كه به المان كنترل نهايي مانند يك دريچه براي تنظيم پروسه در زمان نياز،ارسال مي­شد را نظارت كند.اين كنترلرها و انديكاتورها روي يك ديوار كه برد كنترل نام دارد،نصب شدند.اپراتورهايي كه در مقابل برد مي­ايستند به عقب برمي­گردند و از راه دور بر انديكاتورهاي پروسه نظارت مي­كنند.اين كار دوباره مقدار زمان اپراتوري كه بايد به دور بخش مي­چرخيد را كم مي­كند.

سيستم­هاي تلفيقي بزرگ بر پايه كامپيوتر 

كنترلر PID اوليه­ در گذشته به طور گسترده در الكترونيك استفاده مي شد كه ارزان تر و قابل اطمينان بود 

يك اتاق كنترل DCS كه در آن اطلاعات كارخانه و كنترلها بر روي صفحه نمايش كامپيوتر نمايش داده مي­شود.اپراتورها نشانده مي­شوند و مي­توانند هر بخش از پروسه را روي صفحه نمايش نگاه و كنترل كنند و يك نگاه كلي روي كارخانه داشته باشند.

كنترل پردازش در كارخانجات صنعتي بزرگ در چندين سطح پديدار شد.در ابتدا،كنترلها از پنل­هاي محلي در محل پردازش كارخانه بود.ولي اين كار نيازمند قدرت انساني بالا براي مواظبت اين پنلهاي پراكنده بود و نگاه كلي روي پروسه امكان پذير نبود.اغلب كنترلرها پشت پنلهاي اتاق كنترل بودند و همه­ خروجيهاي كنترل اتوماتيك و دستي به سمت كارخانه برگشت داده مي­شود.

ولي در مدتي كه يك كنترل مركزي ايجاد شد،اين چيدمان،انعطاف پذير بود چون هر حلقه­ كنترل سخت افزار كنترل كننده­ خود را داشت و حركتهاي پيوسته­ اپراتورها درون اتاق كنترل براي مرور بخشهاي مختلف پروسه مورد نياز بود.با آمدن پردازشگرهاي الكترونيك و نمايشگرهاي گرافيكي،اين امكان به وجود آمد كه اين كنترلرهاي مجزا را با الگوريتم هايي بر پايه­ كامپيوتر كه در يك شبكه از موارد ورودي/خروجي قرار داشت و پردازشگرهاي كنترلي خودش را داشت،جايگزين شود.اينها مي­توانستند دور تا دور كارخانه پخش شوند و  با نمايشگر گرافيكي در اتاق يا اتاقهاي كنترل در ارتباط باشند.مدل كنترل توزيع شده متولد شد.

معرفي DCS و SCADA اتصال داخلي و چينش دوباره­ كنترلهاي كارخانه مانند حلقه ­هاي آبشاري و قفلهاي داخلي و فصل مشترك ساده­ با ديگر سيستمهاي توليد كامپيوتري را امكان پذير مي­كند.اين سيستم،اداره­ كارآمد آلارم را ميسر ساخت،ثبت وقايع اتوماتيك را معرفي كرد،نياز براي ثبتيات فيزيكي مانند ثبت كننده ­هاي چارت را از بين برد،به وسايل كنترل اجازه داد تا شبكه بندي شوند و در نتيجه امكان داد كه در نزديكي كارخانه قرار گيرند و هزينه­ كابل بندي را كاهش دهند و نگاه كلي در سطح بالا از وضعيت كارخانه و بخشهاي توليد را ارائه داد.

كاربردهاي تجهيزات ابزار دقيق

در بعضي موارد،سنسورها يك المان خيلي كوچك از مكانيزم هستند.دوربينهاي ديجيتال و ساعت مچي ممكن است از نظر فني تعريف بي قاعده از ابزار دقيق را  برطرف كند چون آنها اطلاعات حس شده را ثبت و نمايش مي­كنند.تحت اغلب شرايط،مي­تواند ابزار دقيق ناميده شود ولي وقتي براي اندازه­گيري مدت سپري شده­­ از يك مسابقه و ثبت برنده در خط پايان استفاده شود،هر دو ابزار دقيق ناميده مي­شوند.

استفاده­ خانگي از ابزار دقيق

يك مثال خيلي ساده از سيستم ابزار دقيق يك ترموستات مكانيكي است كه براي كنترل يك تنور خانگي و در نتيجه كنترل دماي اتاق استفاده مي­شود.يك بخش شاخص كه دما را با يك نوار دو فلزي حس مي­كند.اين وسيله دما را به وسيله­ سوزن كرانتهاي آزاد نوار نمايش مي­دهد.تنور را به وسيله­ يك سوييچ جيوه­اي فعال مي­كند.وقتي كه سوييچ به وسيله­ نوار چرخانده شد،جيوه تماس فيزيكي(و در نتيجه الكتريكي)بين الكترودها برقرار مي­كند.

  • لوازم آشپزخانه از سنسور براي كنترل استفاده مي­كنند.
  • يك يخچال در يك دماي ثابت با اندازه­گيري دماي داخلي،نگه داشته مي­شود.
  • يك مايكرويو اغلب از راه يك سيكل حرارت-حس-حرارت پخت مي­كند تا وقتي كه حس كردن انجام شود.
  • يك ماشين يخ اتوماتيك تا زماني كه حد سوييچ در كار است يخ توليد مي­كند.
  • توسترهاي نان مي­توانند بر اساس زمان يا اندازه­گيري حرارت عمل كنند.
  • بعضي اجاقها از يك پروب دما براي پخت كار مي­كنند تا زماني كه يك به دماي داخلي مورد نياز براي غذا دست يابد.
  • در توآلت فلش تانك پر مجدد مي­شود تا زماني كه يك جسم شناور دريچه را ببندد.جسم شناور به عنوان سنسور سطح آب عمل مي­كند.

كاربرد ابزار دقيق در خودرو

اتومبيلهاي مدرن داراي ابزار دقيق پيچيده­اي هستند.علاوه بر نمايش سرعت دور موتور و سرعت خطي،نمايش ولتاژ و جريان باطري،سطح آب،دماي مايع،مسافت طي شده و فيدبكهايي از كنترلهاي مختلفوجود دارد.اخطارها ممكن است براي مسائل خاصي نمايش داده شوند.مسائل ثبت مي­شوند و در نتيجه مي­توانند براي تجهيزات تشخيصي گزارش شوند.سيستم مسيريابي مي­تواند فرمانهاي صدادار براي رسيدن به مقصد ايجاد كنند.ابزار دقيق اتومبيل بايد ارزان و در طي زماني طولاني و در شرايط محيطي سخت، قابل اعتماد باشد.در آنجا ممكن است سيستم ايربگ مستقل وجود داشته باشد كه شامل سنسورها،منطق و محركهاست.

ابزار دقيق در سيستم هواپيما

هواپيماي اوليه تعداد كمي سنسور داشتند.system gauge فشار هوا را به انحناي سوزن تبديل مي­كرد كه به عنوان ارتفاع و سرعت هوا تفسير مي­شد.يك قطب­نماي مغناطيسي تشخيص جهت را فراهم مي­ساخت.نمايش به خلبان به اندازه­ي اندازه­گيريها حياتي بود.

يك هواپيماي مدرن مجموعه اي از سنسورها و نمايشگرهاي بسيار كارآمدتر دارد كه به سيستمهاي avionics وارد شده است.هواپيما ممكن است شامل سيستم مسيريابي اينرسي،سيستم موقعيتي جهاني،رادار هوا،اتوپيلوت،و سيستم پايداركننده­ي هواپيما شود.سنسورهاي اضافي براي اطمينان پذيري بيشتر استفاده مي­شود.يك زيرمجموعه از اطلاعات ممكن است به يك ثبت كننده­ي سقوط(جعبه سياه)منتثل شود تا به تحقيقات حادثه كمك كند.نمايشگر خلبان مدرن در حال حاضر شامل نمايشگر كامپيوتري با نمايشگر head-up است.

رادار كنترل هواپيما سيستم ابزار دقيق توزيع شده است.بخش  زمين يك پالس الكترومغناطيس را مخابره مي­كند و يك اكودريافت مي­كند.هواپيما ترانسپوندرهارا حمل مي­كند كه كه كدها را به محض دريافت كد مخابره مي­كند.سيستم،مكان هواپيما در را روي نقشه،يك شناساگر و ارتفاع را به صورت آپشنال نمايش مي­دهد.مكان روي نقشه بر اساس جهت آنتن حس شده و تاخير زماني حس شده است.ديگر اطلاعات به انتقال ترانسپوندر وارد مي­شود.

ابزار دقيق آزمايشگاهي

تجهيزات آزمايشگاهي براي اندازه ­گيري بسياري از مقادير الكتريكي و شيميايي در دسترس است.چنين مجموعه­اي از تجهيزات ممكن است براي اتومات كردن آزمون آب آشاميدني براي از نظر آلودگي استفاده شود.

پارامترهاي اندازه­ گيري ابزار دقيق

تجهيزات ابزار دقيق براي اندازه­گيري بسياري پارامترها (مقادير فيزيكي)استفاده مي­شود.اين پارامترها شامل:

  • فشار،هم ديفرانسيلي و هم استاتيك
  • شار
  • دما
  • سطح مايع و غيره
  • چگالي
  • ويسكوزيته
  • اشعه ­هاي يونيزه كننده
  • فركانس
  • جريان
  • ولتاژ
  • اندوكتانس
  • ظرفيت خازن
  • مقاومت
  • تركيبات شيميايي
  • ويژگيهاي شيميايي
  • لرزش
  • وزن

ابزار دقيق مهندسي

ابزار دقيق مهندسي،تخصص مهندسي است كه روي اصول و عمليات ابزار اندازه­گيري كه در طراحي و پيكربندي سيستمهاي خودكار در حوزه ­هاي الكتريك و غيره استفاده مي­شود،تمركز دارد.آنها به طور شاخص براي صنايع با پروسه­هاي خودكار مانند كارخانجات توليدي يا شيميايي با هدف اصلاح سيستم توليد،اطمينان پذيري،ايمني،بهينه سازي و پايداري كار مي­كنند.براي كنترل پارامترها در يك پروسه يا در يك سيستم خاص،وسايلي مانند ريزپردازشگر،ريزكنترلرها يا PLC استفاده مي­شود ولي هدف نهايي آنها كنترل پارامترهاي يك سيستم است.

مهندسي ابزار دقيق به صورت بي قاعده تعريف مي­شود چون وظايف مورد نياز،خيلي وابسته به حوزه­ي استفاده است.يك خبره در ابزار دقيق مهندسي پزشكي در موشهاي آزمايشگاهي دل مشغوليهاي بسيار متفاوت تري نسبت به كارشناس ابزار دقيق راكت دارد.دغدغه­هاي مشترك هر دو انتخاب سنسورهاي مناسب بر اساس اندازه،وزن،هزينه،اطمينان پذيري،صحت،طول عمر،كارآمدي محيطي و پاسخ فركانسي هستند.بعضي سنسورها به صورت تحت اللفظي در پوسته هاي توپخانه­اي آتش مي­گيرد.بقيه،انفجارات درون هسته­اي را حس مي­كنند تا اينكه خراب شوند.ديتاي سنسور يكنواخت بايد ثبت شود و مخابره و نمايش داده شوند.نرخ ثبت و ظرفيت­ها به صورت مداوم تغيير مي­كند.انتقال مي­تواند ناچيز يا مخفي باشد،پنهاني و قدرت پايين در حضور شلوغي.نمايشها مي­تواند به طور ساده،ناچيز باشد يا مي­تواند نيازمند مشاوره با متخصصين فاكتور انساني باشد.طراحي سيستم كنترل از بديهي تا اختصاصي مجزا فرق كند.

مهندسين ابزار دقيق مسئول تلفيق سنسورها با ريكوردرها،مخابره كننده­ ها،نمايشگرها يا سيستم كنترل و ايجاد طرح و دياگرام ابزار دقيق براي پروسه هستند.آنها ممكن است طراحي كنند يا نصب را تخصصي كنند،سيم كشي انجام دهند و اصلاح سيگنال كنند.آنها ممكن است مسئول كاليبراسيون،آزمون و نگهداري سيستم شوند.

در يك تحقيق محيط زيستي اين رايج است كه متخصصين ماده،سيستم ابزار دقيق ذاتي داشته باشند.يك اخترشناس ساختار گيتي را مي­شناسد و رابطه­ي تنگاتنگي با تلسكوپ­ها،نقطه گذاري و دوربينها دارد.كه اغلب شامل دانش بسيار سخت از ساز و كارهاي عملياتي كه بهترين نتايج را ارائه مي­دهد،مي­شود.براي مثال،يك اخترشناس اغلب براي تكنيكهاي كمينه كردن گراديان دما كه باعث اغتشاش هوا درون تلسكوپ مي­شود،قابل اتكاست.

متخصصين تكنولوژي ابزار دقيق،تكنسينها و متخصصين مكانيك در عيب يابي،تعمير و نگهداري سيستم ابزار و ابزار دقيق،به كار گرفته مي­شوند.

انواع شاخص مخابره­ كننده ­هاي سيگنال

  1. حلقه جريان (4-20 mA)-الكتريكي
  2. HART سيگنال بندي ديتا كه اغلب روي يك حلقه­ جريان overlaid مي­شود.
  3. فونداسيون Fieldbus-سيگنال بندي ديتا
  4. Profibus سيگنال بندي ديتا
  5. تاثير گسترش مدرن

Anchorآمپرمتر چيست ؟

براي بررسي و شمارش الكترونها و پروتون ها احتياج به ابزاري داريم كه توانايي شمارش با توجه به اينكه الكترون ها و پروتون ها قابل مشاهده نيستند داريم تا بتوانيم آنها را بشماريم ميزان روشنايي لامپ ها يكي از مشخصاتي از شدت جريان را نشان مي دهد اما به طور كلي دو نقص دارد اولين نقص آن اين است كه نمي تواند ميزان جريان را در واحدي كه به سهولت قابل ثبت و مقايسه با اندازه گيري شدت جريان در محل ها و زمان هاي ديگر است اندازه بگيرد و همچنين در شدت جريان هاي معين كاربرد دارد .اگر شدت كم باشد لامپ روشن نمي شود و اگر ميزان جريان زياد باشد لامپ مي سوزد براي رفع اين مشكل احتياج به ابزاري داريم كه ميزان انرژي را اندازه گيري كندو مشخص كند چند آمپر در مدار جريان دارد كه مي توان با كمك دستگاه آمپرسنج به راحتي ميزان جريان را اندازه گيري و ثبت و مقايسه نمود

كاربرد آنالايزر

دستگاه آنالايزر براي بررسي و اندازه گيري خواص شيميايي و فيزيكي سيالات فرآيندي به كار برده مي شود و از نظر عملكرد به دو گروه آنلاين و آفلاين دسته بندي مي شوند دستگاه هاي آنالايزر آنلاين به طور معمولا در نزديك منبع يا دستگاهي كه ماده را توليد مي كنند قرار مي گيرد .كه به صورت پيوسته كميت مورد نظر را اندازه گيري مي كنند و اطلاعات ثبت شده توسط ترانسديوسر براي رويت اپراتور در اتاق كنترل منتقل مي شود

دستگاه هاي آنالايزر آفلاين به دليل حساس بودن و قيمت بالاي اين دستگاه ها و عدم لزوم استفاده مكرر مي بايست در آزمايشگا ها مورد استفاده قرار مي گيرد به طور كلي آنالايزرها از دو بخش مناسب سازي نمونه و اندازه گيري اصلي تشكيل شده اند

Anchorاسترس سنج چيست ؟

دستگاه استرس سنج دستگاهي مي باشد كه داراي سه سنسور بسيار قوي مي باشد كه براي اندازه گيري پارامترهاي دما در محيطهاي بسته و باز به كار مي رود . در واقع از استرس سنج براي اندازه گيري دماي تر، خشك و تشعشي استفاده مي گردد كه به آن استرس سنج محيطي و يا حرارتي  نيز ميگويند.

 استرس سنج محيطي


استرس سنج محيطي ميزان استرس گرمايي را اندازه گير ي مي نمايد استرس سنج در مشاغل و اصناف حرفه هاي متفاوت به كار گرفته مي شود بيشترين كاربرد اين دستگاه در شركت ها و سازمان هايي كه بررسي و سنجش موارد بهداشتي و طب فعاليت مي كنند دارد ابزاري است  از تجهيزات  اندازه گيري ابزار دقيق در صنعت برق مي باشد .

استرس سنج محيطي هم در محيط باز و بسته به كار مي رود توانايي اندازه گيري دماهاي گوناگون را دارد .

Anchorاسيلوسكوپ يااسكوپ متر

دستگاهي الكترونيكي است از تجهيزات ابزار دقيق كه امكان مشاهده ميزان ولتاژ را فراهم مي كند .ميزان ولتاژ به صورت نموداري دو بعدي نمايش داده مي شود كه محور افقي زمان و محور عمودي آن را ولتاژ مي باشد از نوسان نماها براي نمايش دقيق موج استفاده مي كنند علاوه بر دامنه به صورت كلي اسكوپ مترها قادر به اندازه گيري و نمايش ديگر پارامترهاي اندازه گيري مانند عرض پالس، دوره تناوب و زمان بين اتفاق مي باشند

عموما دستگاه هاي اندازه گيري براساس اعمال نيروي مكانيكي يا حرارت كه موجب انحراف عقربه مي شود اما با توجه به وجود اصطحكاك معمولا اين ابزارها نمي توانند به سرعت تغييرات را نشان دهند بااختراع لامپ اشعه كاتدو با توجه به وزن بسيار كم بازوي الكتروني امكان نشان دان يك متغيير به صورت خطي با زمان فراهم شد اسيلوسكوپ اولين وسيله اي بود كه از اين امكان بهره مند شد

Anchorارت سنج چيست 

ارت سنج شبيه ميگر براي اندازه گيري مقاومت طراحي گرديده با اين تفاوت كه مقاومت زمين بسيار كمتر از عايقهاي معمول ميباشد .در حقيقت رنج ميگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمين در حدود اهم مبياشد .از دستگاه تست مقاومت زمين معولا براي اندازه گيري مقاومت بين دو نقطه زمين در حدود 5 يا 10 اهم است استفاده ميكنند .

اسيد سنج

كاربرد ارت سنج 

  1.  حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها
  2.  هم پتانسيل بودن تجهيزات نصب‌شده در سايت و كاركرد صحيح آنها بخصوص تجهيزات ديجيتال و انتقال ديتابا توجه به بكارگيري تجهيزات كامپيوتري جديد لازم است به موضوع ارت و روش اجراي اصولي آن اهميت بيشتري داده شود تا در آينده از آسيب رسيدن به نيروي انساني و تجهيزات كامپيوتري پيشگيري شده واز عملكرد صحيح تجهيزات اطمينان داشته باشيم .

Anchorاكسيژن متر چيست ؟


براي اندازه گيري مقدار اكسيژن مايع و يا محيط از دستگاهي به نام اكسيژن متر استفاده مي كنند. در بسياري از موارد مقدار اكسيژن داراي اهميت زيادي مي باشد. اين دستگاه جز تجهيزات كنترل و ابزار دقيق به شمار مي رود و كاربرد بسياري فراواني دارد. 

انواع اكسيژن متر


 دستگاه اكسيژن متر به دو نوع مايع و محيط تقسيم مي شود كه هر كدام براي منظوري ساخته شده اند به همين جهت براي سنجش ميزان اكسيژن در هوا از اكسيژن متر محيطي و براي سنجش اكسيژن آب از نوع مايع آن استفاده مي كنند. 

بعضي از اكسيژن متر ها توانايي سنجش ميزان اكسيژن محيط و مايعات را با هم دارند 

 

انواع اكسيژن متر محلول

  • اكسيژن مترقلمي 
  • اكسيژن متر جيبي
  • اكسيژن متر پرتابل
  • اكسيژن متر روميزي
  • اكسيژن متر آنلاين 


Anchorپاورمتر يا پاورآنالايزر چيست؟


پاور آنالايزر يكي از تجهيزات ابزار دقيق مي باشد كه بيشتر در مهندسي برق و الكترونيك براي اندازه گيري دقيق قدرت الكتريسيته مورد استفاده قرار مي گيرد. پاورمتر ها داراي مانيتور كوچكي براي نشان دادن اعداد و ارقام اندازه گيري شده مي باشند. 

كاربرد پاورمتر


پاورمتر در اينورتر ها، درايور ها، منابع تغذيه و و ماشين آلات صنعتي كاربرد دارد در واقع مي توان گفت از اين دستگاه براي اندازه گيري پارامترهايي مثل توان، انرژي، توان اكتيو و راكتيو، فاكتور توان و اندازه گيري ولتاژ استفاده مي شود.مي توان گفت اين محصول علاوه بر اندازه گيري مسئوليت آناليز كردن اين پارامترها را هم به عهده دارد.

 

Anchorترازوي ديجيتال 

digital_balance
ترازوي ديجيتال دستگاهي است براي اندازه گيري وزن افراد يا اجسام كه اعداد و ارقام را به صورت ديجيتالي نشان مي دهد و داراي سنسور حساسي مي باشد، همچنين متشكل است از مدارهاي و برد هاي الكتريكي مي باشد.ترازوي ديجيتال در اندازه هاي مختلف و براي موارد متعددي كاربرد دارد. اين ترازوها درصد خطاي كمتري دارند به همين جهت براي اندازه گيري هاي دقيق از آن استفاده مي شود. همچنين در ترازوي ديجيتال امكان ذخيره اعداد و ارقام وجود دارد كه همين موضوع باعث شده جايگاه ويژه اي داشته باشد و داشتن باركد خوان در آنها موجب تسريع در كارها مي شود

امروزه ترازوي ديجيتال داراي نمايشگر LCD و LED بوده كه نتيجه ي توزين را به صورت اعداد در نمايشگر به نمايش در مي آورد از سويي نيز علاوه بر توزين محاسبه قيمت كالاي مورد توزين را نيز انجام مي دهد و داراي حافظه ي كيبردي براي ثبت نام و قيمت واحد و در انتها محاسبه ي كل فاكتور را داشته و با صدور فاكتور فروش براي مشتري و ذخيره ي اطلاعات در حافظه ي دستگاه اطلاعات را به صورت روزانه ، هفتگي و ماهانه براي فروشگاه امكان انتقال دارد .

Anchorسنسور چيست ؟

حسگر يا سنسور المان حس كننده اي است كه كميتهاي فيزيكي مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به كميتهاي الكتريكي پيوسته (آنالوگ) يا غيرپيوسته (ديجيتال) تبديل مي كند. در واقع آن يك وسيله الكتريكي است كه تغييرات فيزيكي يا شيميايي را اندازه گيري مي كند و آن را به سيگنال الكتريكي تبديل مي نمايد.

سنسورها در انواع دستگاههاي اندازه گيري، سيستمهاي كنترل آنالوگ و ديجيتال مانند PLC مورد استفاده قرار مي گيرند. عملكرد سنسورها و قابليت اتصال آنها به دستگاههاي مختلف از جمله PLC باعث شده است كه سنسور بخشي از اجزاي جدا نشدني دستگاه كنترل اتوماتيك و رباتيك باشد.

سنسورها اطلاعات مختلف از وضعيت اجزاي متحرك سيستم را به واحد كنترل ارسال نموده و باعث تغيير وضعيت عملكرد دستگاهها مي شوند

كاربرد ترانسميتر

 ترانسميتر به معني تجهيزي كه توانايي اندازه گيري يك كميت را دارد و  آن را به مكاني دورتر مانند اتاق كنترل منتقل كند مي تواند نيوماتيكي و يا الكترونيكي باشد.

.در نوع الكترونيكي جريان 20-4 ميلي امپر و در نوع نيوماتيكي فشار هواي 15-3 PSI يا bar از سوي TRANSMITTER به كنترلرهاي الكترونيكي و نيوماتيكي ارسال مي شود. به بيان ديگر ترانسميتر صنعتي ابزاري است كه براي اندازه گيري كميت ها و پارامترهاي مختلف نظير دما، فشار، رطوبت، سطح مايعات، فلو، گازهاي هاي محيطي و مواردي از اين دست استفاده مي گردند و مقادير اندازه گيري شده را به صورت جريان الكتريكي استاندارد در بازه 4 تا 20 ميلي آمپر روي يك زوج سيم ارسال مي نمايند. ترانسميتر ايزوله جهت تبديل انواع سيگنال هاي آنالوگ با دقت و كيفيت عالي به كار مي رود.

Anchorكاربرد گشتاورسنج در تجهيزات ابزار دقيق 

گشتاورسنج يا تركمتر حاصلضرب برداري نيروي وارد بر يك جسم از نقطه اثر نيرو تا نقطه اي كه جسم بر اثر همين نيرو شروع به دوران مي كند.گشتاور نيرو و انرژي لازم براي گرداندن يك شي ميباشد.گشتاور توليد شده به وسيله ي يك موتور توان كششي يارانشي را براي گرداندن چرخها ايجاد مي كند. مثلا زماني كه مي خواهيد با يك آچار پيچي را بچرخانيد نيروي لازم براي گرداندن پيچ گشتاور نام دارد.در اين حالت گشتاور با مقدار نيروي لازم ضربدر فاصله مركز پيچ تا مكاني كه نيرو به آچار اعمال مي شود برابر است. 
واحد هاي گشتاور عبارتند از نيوتن بر متر و كيلوگرم بر سانتي متر و فوت بر پوند.  

Anchorتوالي سنج چيست ؟

توالي سنج ها براي مشخص شدن جهت فاز مورد استفاده قرار مي گيرند. همچنين براي تشخيص جهت گردش موتور نيز از اين دستگاه استفاده مي گردد. توالي سنج انواع مختلفي دارد و در صنايع مختلفي كاربرد دارد. كاربرد آن بيشتر در موتور هاي سه فاز مي باشد به اين صورت كه هر 3 سيم آنرا به موتور متصل مي كنيم و سپس بر روي هر فاز آن مي توان عمليات تست را انجام دهيم. اين محصول يكي ديگر از تجهيزات ابزار دقيق مي باشد كه كاربرد زيادي براي مهندسين برق و الكترونيك دارد. 

 به طور معمول توالي سنج ها توالي صحيح فازها را با صداي بوق و يا چراغ اعلام مي كنند كار با توالي سنج بسيار آسان است . اين دستگاه توانايي سنجش و اعلام فازها را با دقت بالايي در مدارات سه فاز را دارد و به راحتي در مكان هايي كه سيم كشي قابل استفاده مي باشد .

دستگاه هاي سه فاز مانند پمپ اكتريكي ، كمپرسورها و ... فازهايشان به ترتيب متصل شوند تا بتوانند جلوگيري كنند 

Anchorدوربين حرارتي 

اجسام مختلف از خود انرژي حرارتي ساطع ميكنند و جهت مشاهده تصوير اين گرماي ساطع شده از دوربين حرارتي استفاده ميشود. ترموويژن ميتواند، امواج مادون قرمز را كه با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيست و اگر فقط شدت آن بالا باشد، احساس ميشود، را دريافت و دما را شناسايي كرده و به يك تصوير قابل ديدن تبديل كند. هر چه يك شيء داغ تر باشد، اشعه هاي مادون قرمز ساطع شده از آن نيز بيشتر است.

 اكثر ديتالاگرها معمولاً كوچك و قابل حمل بوده و كاربرد آزمايشگاهي و تست و اندازه گيري دارند. ديتالاگر ها داراي يك حسگر بوده كه داده پارامتر مورد نظر را اندازه گيري كرده و سپس در حافظه داخلي خود ذخيره مي كنند. برخي از ثبت كننده ها داراي نمايشگر بوده و مي توان داده هاي ذخيره شده را در آن مشاهده كرد. ديتالاگر ها معمولاً از طريق رابط USB به كامپيوتر وصل شده و توسط نرم افزار مخصوص ديتالاگر مي توان داده هاي اندازه گيري شده را بر روي كامپيوتر مشاهده و پردازش كرد.
يكي از مزاياي مهم استفاده از ديتالاگرها قابليت جمع آوري ۲۴ ساعته اطلاعات است. ديتالاگرها معمولاً به محض فعال سازي بدون مراقبت رها شده تا در طول دوره ديده باني اندازه گيري نموده و اطلاعات را ذخيره كند. اين قابليت اجازه مي‌دهد تا تصويري جامع و دقيق از شرايط محيط تحت نظر مانند دماي هوا يا رطوبت بدست آيد.

ديتالاگر

Anchorدماسنج چيست ؟ 

اندازه گيري دقيق دما ،با دماسنج صورت ميگيرد .دماسنج ها انواع مختلفي دارند كه برخي از آنها عبارت اند از

  • دماسنج جيوه اي
  • الكلي
  • طبي
  • نواري
  • ديجيتالي
  • فلزي
  • فرينه 
  • تف سنج نوري 

ساده ترين و رايج ترين نوع دماسنج ،دماسنج جيوه اي و الكلي است . اساس كار اين دماسنج ها انقباض و انبساط مايعات داخل لوله هاي نازك شيشه اي است .  

ساختمان دماسنج جيوه اي يا الكلي 

اين نوع دماسنج ،از يك لوله شيشه اي باريك سربسته وخالي از هوا و متصل به يك مخزن كوچك ساخته شده است . مخزن،پر از جيوه يا الكل است ،با بالا رفتن دماي جيوه يا الكل داخل  مخزن ،حجم ان افزايش مي يابد و جيوه يا الكل در لوله باريك شيشه اي بالا ميرود . از ارتفاع مايع در لوله باريك شيشه اي،ميتوان براي اندازه گيري دما استفاده كرد زيرا ،هر چه دما بالا برود ،ارتفاع جيوه يا الكل بيشتر است و هر چه دما كمتر باشد ارتفاع مايع كمتر است .  

ويژگي دماسنج دقيق تر  

  • مخزن آن بزرگ تر باشد .  
  • لوله آن بلند تر و باريك تر باشد  
  • ديواره مخزن آن نازك تر باشد .
  • مخزن و لوله ان ،كمترين تغيير حجم را بر اثر تغيير دما داشته باشد .  

دور سنج چيست 


يكي از دستگاه هايي كه جهت اندازه گيري سرعت دوران، تعداد دور و سرعت خطي  يك جسم دوار بكار ميرود دورسنج يا سرعت سنج مي باشد. دور سنج ها با توجه به كاربرد آن به انواع دورسنج تماسي و غير تماسي تقسيم مي شوند كه در مكانهايي كه با سرعت بالا مواجه هستيم و يا مواردي كه نمي توان با شي تماس برقرار كرد از دورسنج هاي غير تماسي استفاده مي شود. از دورسنج ها براي اندازه گيري سرعت موتورهاي دوار، فن هاي متحرك، اندازه گيري سرعت خطوط طولي نظير نوار نقاله و ... استفاده كرد.

انواع دورسنج

  • دورسنج مكانيكي

اين نوع دورسنج ها با برقراري تماس با جسم كار خود را انجام ميدهند، معمولا در انتهاي دستگاه يك برآمدگي دوكي شكل يا اتوانه اي شكل جهت تماس با جسم دوار تعبيه گرديده است كه همزمان با افزايش سرعت و تعداد دور بر دقيقه دستگاه با تبديل اين كميت مكانيكي به الكتريكي براي مثال اتصال زائده به شافت يك آرميچر ميتواند مقدار سرعت و دور بر دقيقه را اندازه گيري نمايد.

  • دورسنج نوري يا ليزري

در نمونه هاي نوري ليزري معمولاً به كمك چسباندن يك برچسب منعكس كننده ليزر تابشي از دستگاه ميتوان سرعت و تعداد دور بر دقيقه را اندازه گيري كرد.

رطوبت سنج

رطوبت سنج

رطوبت سنج جامدات/ نم سنج وسيله اي است كه براي اندازه گيري و گزارش ميزان رطوبت اجسام جامد بكار ميرود، از اين رطوبت سنج ها ميتوان جهت اندازه گيري رطوبت غلات، چوب، گچ، خاك، كاغذ و كليه مصالح ساختماني استفاده كرد. همچنين در برخي از رطوبت سنج هاي جامدات امكان اندازه گيري PH كه در تشخيص اسيدي بودن كمك مي كند وجود دارد. 

سولارمتر

سولارمتر يا ترانسميتر براي اندازه گيري تشعشعات خورشيدي مي باشد و يكي ديگر از تجهيزات ابزار دقيق است.

كاربرد سولارمتر يا ترانسميتر


سولارمتر در صنايع مختلفي كاربرد دارند و انواع مختلفي دارند. در واقع از سولار متر براي تست و بررسي دقيق سولار استفاده مي كنند

 

سختي سنج چيست

سختي سنج
سختي سنج دستگاهي براي اندازه گيري مجموع ذرات محلول در مايعات كه نشان دهنده يون هاي موجود در آن محلول مي باشد. از سختي سنج در آزمايشات آب شرب و به طور كلي براي تست كليه مايعات به كار مي رود.و در صنايع مخصوصاً ساخت و تست كاربرد فراواني دارد. معيارهاي سختي عبارتند از سختي ويكرز، سختي برينل و سختي راكول.

 دستگاه سختي سنج بيانگر ميزان يون هاي نمكي موجود در آب هستند TDS به معناي تمام جامدات در محلول مي باشند كه مشخص كننده ميزان غلظت يون ها در آب هستند كه به وسيله سختي سنج ها مورد بررسي و اندازه گيري قرار مي گيرند .

اهميت سختي سنج ها 


واحد سختي سنج  تي دي اس در ميلي گرم در ليتر است افزايش سختي حجم در آب از حد مجاز براي سلامتي انسان مضر مي باشد اندازه گيري سختي به كمك سختي سنج ها يا حساسيت و دقت بالايي مورد توجه مي باشد 

اندازه گيري سختي به كمك سختي سنج ها يا حساسيت و دقت بالايي مورد توجه مي باشد 

ميزان يون هاي منيزيم و كلسيم بيانگر ميزان سختي كل مي باشد 

در واقع به وسيله دستگاه سختي سنج به بررسي ميزان حجم كلسيم، منيزيم و روي در محلول پرداخته مي شود 

انواع سختي سنج


اين محصول جز تجهيزات مهندسي ابزار دقيق مي باشد سختي سنج ها انواع مختلفي دارد كه هر كدام به منظوري ساخته شده اند نظير: سختي سنج فلزات ديجيتال ، سختي سنج آب و ...

ويژگي سختي سنج ها 

  1. ميزان دقت در اندازه گيري 
  2. محدوده اندازه گيري 
  3. كاليبره كردن به صورت خودكار
  4. قابليت ثبت اطلاعات 
  5. قابل اتصال به كامپيوتر 
  6. داشتن استاندارد 
  7. صوت سنج

ضخامت سنج چيست ؟


ضخامت سنج براي سنجيدن ميزان ضخامت و كيفيت پوشش اجسام كاربرد دارد و يكي از محصولات مهندسي ابزار دقيق است. معمولا براي پيدا كردن عيوب پوشش از اين دستگاه استفاده مي شود.

كاربرد ضخامت سنج 


در صنعت ساختمان و خودرو سازي از ضخامت سنج استفاده مي كنند پوشش نامناسب موجب زنگ زدگي، خوردگي و به زور كلي نابودي كل قطعه مي شود، به همين جهت كيفيت آن بسيار مهم مي باشد. ضخامت سنج ها اين كار را به دو روش مختلف انجام مي دهند. يكي از روش القاي مغناطيسي و ديگري روش جريان گردابي مي باشد كه هر كدام از آنها معايب و محاسن خود را دارند.

فركانس متر


اصولاً يكي از ابزارهاي مهم كه در بخشهاي مختلف سيستم هاي الكترونيكي و مخابراتي به كار گرفته مي شود فركانس متر مي باشد. اين ابزار مي تواند به صورت آنالوگ يا ديجيتال پياده سازي گردد. نكته مهم در پياده سازي اين ابزار توجه به محل استفاده و نيز محدوده فركانس مورد نظر مي باشد . فركانس متر وسيله اي براي نمايش فركانس يك سيگنال الكتريكي تناوبي است . فركانس مترها انواع مختلفي دارند كه برخي از آن ها براي اندازه گيري فركانس هاي پايين تا 900 هرتز استفاده مي گردند .اين دستگاه با متوازن قرار دادن دو نيروي متضاد عمل مي كند و تغيير در فركانس ، به علت تغيير در اين تعادل ، مي تواند توسط انحراف يك عقربه در مقياس اندازه گيري نشان داده شود . اين دستگاه دو سيم پيچ دارد كه براي فركانس هاي متفاوت تنظيم شده است و عقربه اي كه توانايي حركت دارد .

فشار سنج چيست؟


فشار سنج وسيله اي براي اندازه گيري فشار هوا مي باشد كه از آن براي سنجش ارتفاع پرواز هواپيما از سطح زمين و نيز براي پيش بيني وضع هوا مورد استفاده قرار مي گيرد. اين محصول يكي از تجهيزات ابزار دقيق به شمار مي رود.اجزاي تشكيل دهنده اين دستگاه يك فضاي خالي فلزي مي باشد كه درون آن هيچ هوايي نيست و بعد از آن وقتي فشار هوا وارد آن مي شود موجب مي شود تا فضاي خالي خاصيت فنري پيدا كند و عقربه ها به حركت درآورد به اين صورت شما مي توانيد ميزان فشار هوا بسنجيد. 

فلومتر چيست ؟

flowmeter
فلومتر يا همان جريان سنج يكي از تجهيزات ابزار دقيق مي باشد كه در واقع براي سنجيدن باد مورد استفاده قرار مي گيرد. اين دستگاه مقدار مواد عبوري را نسبت به مدت زمان آن مي سنجد و اندازه گيري مي كند.

كاربرد فلومتر 

فلومتر در صنايع بالا دست، نفت، گاز و پتروشيمي كاربرد دارد.

كاليبراتور چيست ؟

برچسب: ،
ادامه مطلب

امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۱۵:۴۴ توسط:احمد خليلي موضوع:

درباره‌ي مهندسي و الكترونيك كاربردي در ابزار دقيق

مهندسي ابزار دقيق

حوزه­ مهندسي ابزار دقيق بسيار وسيع است و ظاهرا در حال رشد است كه بخشي از آن به علت افزايش استفاده از كنترل اتوماتيك در كارخانجات توليدي و پردازش است. رشد همچنين باعث گسترش سنسورهاي دقيق تر و قوي تر شده كه به  ما اجازه مي­دهد تا پديده­ مورد نظر را شناسايي كنيم (مثلا حضور مقدار كم سم در غذا) و اين كار را با دقت بيشتري نسبت به يك نسل قبلتر انجام دهيم.برنامه­ آموزشي الكترونيك كاربردي و ابزار دقيق در اكثر دانشگاه­ها شامل واحدهايي در مورد طراحي دستگاه­هاي الكترونيكي آنالوگ و ديجيتال و مورد استفاده براي اندازه­ گيري و كنترل پارامترهايي مانند جريان، فشار، دما و سطح و كاليبراسيون اين گونه ابزار مي­شود. دانشجويان ياد مي­گيرند تا ميكرو كنترلرها را برنامه دهند و شبكه­ هاي ارتباطي متشكل از سنسورها، محرك ها و كنترلرهاي منطقي قابل برنامه دهي (PLC) را طراحي و نصب كنند. چون مهندسي ابزار دقيق به شكل نزديكي در ارتباط با مهندسي كنترل است، بعضي دانشگاه­ها شامل واحدهاي سيگنال، سيستم­ها و نظريه­ كنترل مي­شود.

الكترونيك كاربردي و ابزار دقيق

تمركز اوليه­ مهندسي ابزار دقيق، گسترش و كارگذاري ابزار برقي و الكترونيكي براي هدف اندازه­ گيري، نظارت و ثبت پديده ­هاي فيزيكي است. از ميان خيلي ديگر از انواع ابزار، مهندسين ابزار دقيق سنسورهاي لرزش زمين، سنسورهاي گلوكز خون، شناساي آتش و آمپرسنج­ها را گسترش مي­دهند.ابزار گسترش يافته به وسيله­ مهندسين ابزار دقيق شامل وسايل الكترونيكي آنالوگ، ديجيتال و سيگنال تلفيقي مي­شود. اكثر كاربران اين ابزار شامل صنايعي مي­شود كه روي پروسه­ هاي خودكارشده مانند كارخانجات شيميايي و تولديدي تمركز دارند. ايمني و بهبود توليد كنندگي و اطمينان پذيري اين كارخانجات، به اين ابزار بستگي دارد .يك حوزه­ بسيار وسيع كاري نيز در مهندسي پزشكي و در مترولوژي (رشته­اي كه دستگاه براي اندازه ­گيري فني ارائه مي­دهد) ايجاد مي­شود.


برچسب: مهندسي ابزار دقيق، الكترونيك كاربردي، اندازه گيري و كنترل، سنسورهاي دقيق‌تر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۱۱:۵۵ توسط:احمد خليلي موضوع:

كاربردهاي مولتي متر در تجهيزات الكتريكي

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي

براي يك تحليلگر و عيب ياب خوب بودن، شما بايد اين تكنيك­هاي زير را در عيب يابي الكتريكي و الكترونيكي بدانيد. در اين تحقيق پايه­­ اي ما همچنين از AVO meter (سنجشگر جريان،ولتاژ و مقاومت) يا مولتي متر ديجيتال يا آنالوگ براي تست پيوستگي يا مقاومتاين اجزاا  استفاده مي­كنيم.

در عيب يابي، ما از انواع مختلف ابزار دقيق پايه ­اي استفاده مي­كنيم ولي ابزار اصلي و مهم مولتي متر است. حالا ما اجزا و دستگاه­­ هاي ذكر شده در بالا را يكي يكي با اين ابزار بررسي مي­كنيم.

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي فيوزها

براي تصديق فيوز و اينكه آيا در شرايط خوب است يا خراب، ما متد مشابهي را انجام مي­دهيم. تست پيوستگي كه در بالا شرح داده شد. به طور خلاصه، اگر متر صفر را نشان دهد يعني اينكه فيوز در وضعيت خوب است و اگر بينهايت را نشان داد يعني اينكه پيوستگي فيوز، آسيب ديده يا ورم كرده است و شما بايد آن را سريعا تعويض كنيد.

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي فيوز ها

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي خازن ها

ما هم اكنون در مورد موضوع اينكه چگونه يك خازن را با ديجيتال (مولتي متر) يا آنالوگ (AVO meter) به وسيله­ ۴ روش با منظرهاي تصويري بررسي كنيم،بحث كرده­ ايم.

در اين تحقيق، شما مي­توانيد اينكه خازن خوب است يا اتصال كوتاه يا مدار باز است را با مولتي متر يا AVO meter بررسي كنيد.

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي مقاومت ها

براي بررسي اينكه آيا مقاومت سالم است يا خراب، ما از مولتي متر استفاده مي­كنيم. براي اين هدف، AVO meter را برداريد (يامولتي متر ديجيتال) و مقاومت را انتخاب كنيد (در AVO meter عقربه را به سمت Ω يچرخانيد) حالا هر دو پايانه­ مقاومت را به پايانه­ هاي AVO يا مولتي متر ديجيتال متصل كنيد. اگر متر مقدار دقيق و واقعي مقاومت را با تلورانس كمي نشان دهد يعني مقاومت در شرايط خوبي است.

براي مثال براي مقاومت ا كيلو اهم با تلورانس ۵ درصد متر بايد مقاومت ۹۵۰ يا ۱۰۵۰ اهم را نشان دهد. ولي اگر بينهايت را نشان داد  يعني مقاومت خراب شده يا مدار باز است و بايد با يك سالم تعويض شود(مقدار دقيق).

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي سيم و كابل ها

براي بررسي اينكه آيا سيم و كابل ها در وضعيت خوبي هستند يا اينكه قبل از اندازه ­دهي براي نصب سيم كشي­ هاي الكتريكيخراب شده ­اند، ما تست پيوستگي را انجام مي­دهيم. براي اين هدف، AVO meter را برداريد (يا مولتي متر ديجيتال) و مقاومت را انتخاب كنيد (در AVO meter عقربه را به سمت Ω يا مقاومت بچرخانيد)

حالا هر دو پايانه (ترمينال) را به ترمينال AVO  يا مولتي متر ديجيتال متصل كنيد، هر دو انتهاي لخت شده­ كابل يا سيم. اگر متر صفر اهم را نشان دهد، به اين معني است كه سيم يا كابل در شرايط خوب است و اگر بينهايت را نشان دهد يعني اينكه سيم يا كابل خراب شده است. پس شما بايد با يك سيم جديد آن را عوض كنيد.

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي سيم و كابلها

كاربرد مولتي متر در آزمون خرابي دكمه هاي سوييچ يا فشار

از روش مشابه كه در بالا براي بررسي سيم و كابل شرح داده شد، استفاده كنيد. براي انجام صحيح اين آزمون، شما بايد اين روش را در هر دو مورد به كار ببريد (وضعيت­هاي on,off) روي دكمه­ هاي سوييچ و فشار. به بيان ديگر، اول اين متد را روي دكمه­اي سوييچ/ فشار به كار بريد و سپس دكمه­ فشار را فشار دهيد و متد مشابه را دوباره انجام دهيد.

در تلاش اول،اگر متر صفر را نشان داد و در تلاش دوم متر بينهايت را نشان داد، اين بدين معني است كه دكمه­ سوييچ يا فشار در شرايط خوبي است. اگر متر در هر دو حالت صفر يا بينهايت را نشان دهد، به اين معني است كه سوييچ در حال اتصال كوتاه است ياا پيوستگي ارتباط آسيب ديده است و شما بايد آن را با يك ابزار نو تعويض كنيد.


برچسب: ابزار دقيق، مولتي متر، كاربرد مولتي متر، تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي، سيم و كابل، دكمه­ سوييچ يا فشار، فيوز، خازن­ها، مقاومت­ها، كابل يا سيم،،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۴۹:۰۸ توسط:احمد خليلي موضوع:

سنسورهاي الكترونيكي در مهندسي ابزار دقيق

سنسورهاي الكترونيكي

در قسمت شكل يك اشعه نوري وارد فضاي مياني دو صفحه شده و منعكس مي‌شود. چون كريستال مايع داراي ساختمان منظم است اشعهٔ منعكس شده به گونه‌اي مخرب با شعاع نور ورودي تداخل مي‌كند و سنسور، تيره و مات مي‌شود. در شكل تا دماي كريستال بالا مي‌رود تا حدي كه ساختمان منظم كريستالي آن به خاطر آشفتگي حرارتي، درهم شكسته مي‌شود.

دمايي را كه در آن، اين پديده اتفاق مي افتد بستگي به ساختمان دقيق مولكولي دارد. مي‌توان تركيبات را به گونه‌اي توليد كرد كه از تغييرات دماي مشخصي تبعيت كند. اگر در اين شرايط يك اشعه نوراني وارد فاصله بين دو صفحه شود، در مسير معمولي خودش منعكس مي‌شود و به نظر مي‌رسد سنسور، شفاف است (رنگ مادهٔ پشت صفحه معمولاً قابل رؤيت است). اگر در روش فوق از نور پلاريزه استفاده شود، مي‌توان تغييرات درجات حرارت كوچك‌تر از را نيز اندازه گيري كرد. اگر از نور سفيد معمولي در روش فوق استفاده شود، دقت ريزولوشن تا خواهد بود. امتيازسنسورهاي دماي كريستال مايع اين است كه اولاً نسبتاً ارزان تهيه  مي‌شوند ثانياً تداخل الكترومغناطيسي در آنها بوجود نمي ايد. عدم تأثير ميدان الكترومغناطيسي بر اين ستسورها باعث شده است در كاربردهايي كه تداخل الكترومغناطيسي براي سنسورهاي الكترونيكي معمولي مشكل جدي است، سنسورهاي كريستال مايع جايگزين خوبي براي سنسورهاي دماي معمولي باشند. مي‌توان توسط يك لينك فيبر نوري، از فاصله دور توسط سنسور كريستال مايع درجه حرارت را اندازه گرفت.

بي متالها در مواردي كه در تعيين دماي نقطهٔ اندازه گيري، دقت زياد لازم نيست و يا پايين بودن هزينه مورد تقاضا است و نيز در سيستمهاي كنترلي به عنوان كليد خاموش – روشن به كار مي‌روند. اين وسايل غالبا به عنوان كليد قطع اضافه بار در موتورهاي الكتريكي نصب مي‌شوند


برچسب: سنسورهاي الكترونيكي، سنسورهاي دماي كريستال، سنسور دماي كريستال، ابزار دقيق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۳۲:۴۴ توسط:احمد خليلي موضوع:

آشنايي با تجهيزات ابزار دقيق

مدارات ترموكوپل

 

 ضعف سيستم با روشي معروف به جبران سازي اتصال سرد (در مباحث آينده توضيح داده خواهد شد) كه در آن، مشخصهٔ تقويت كنندهٔ سيگنال ساز با قرار دادن يك ترميستور در مدار اصلاح مي‌شود، رفع خواهد شد. معمولاً در مواردي كه از ترموكوپل استفاده مي‌شود، طرح  وارهٔ شكل كاربرد دارد. براي حفاظت فيزيكي ترموكوپل غالباً دو سيم آن را داخل لوله و يا روكشي از جنس فولاد زنگنزن و يا مس كه قابل انعطاف است قرار مي‌دهند. البته اين محفظه سازي باعث افزايش ثابت زماني سيستم خواهد شد. امتياز عمدهٔ ترموكوپلها محدودهٔ وسيع اندازه گيريآن‌ها است كه به طور اسمي اگر جنس ترموكوپل كرومل آلومل باشد را  دربرمي گيرد. ديگر امتياز ترموكوپلها، عملكرد خطي آنها در محدودهٔ اندازه گيري است. جدول مشخصات انواع معروف‌ترين ترموكوپل‌هاي تجارتي موجود را نشان مي‌دهد. اگر قسمت كوچكي نوك جوشكاري شده ترموكوپل برداشته شده و ترموكوپل داخل خط لوله جاسازي شود، دماي سيال جاري در داخل لوله، بدون هيچگونه زحمتي قابل اندازه گيري است. اين نوع سنسورها در بازار موجود هستند و غالباً جهت اندازه گيريهاي تجربي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

جبران سازي ترموكوپل همانگونه كه قبلاً گفته شد، معمولاً نگهداشتن اتصالات سرد ترموكوپل در دماي مرجع كنترل شده عملي نيست. اما  وقتي اتصالات سرد ترموكوپل در درجه حرارت محيط قرار داده شوند، چون دماي محيط ممكن است تغيير كند، لذا جبران سازي اتصال سرد ضروري به نظر مي‌رسد. شكل را در نظر بگيريد، همانگونه كه در شكل پيداست اتصال مخصوص اندازه گيري ترموكوپل در درجه حرارت واتصال سرد آن در دماي محيط قرار دارد. خروجي ترموكوپل عبارت است از، اما خروجي ترموكوپل در شرايطي كه اتصال سرد در قرار دارد يعني را، جهت اندازه  گيري دما مورد لزوم است. بنابراين مقدار ولتاژ بايستي به اضافه شود تا تصحيح شود.

ولتاژ جبران سازي اتصال سرد ناميده مي‌شود و به طور خودكار توسط مدار شكل كه شامل ترميستور است ايجاد مي‌شود۔ مقاومت‌هاي  غيرقابل تغيير با دما هستند. أبتسادا پل ثدر با همه اجزايش متعادل مي‌شود. هنگامي كه دماي محيط از تغيير كند، يك ولتاژ عدم تعادل در طول ايجاد مي‌شود.

ترموكوپل در ابزار دقيق

ترموكوپل يكي از ابزار هاي مهندسي ابزار دقيق مي باشد كه در موارد  زيادي كاربرد دارد. ما در تلاش هستيم تا به شما درباره آن اطلاعات كافي را بدهيم . 

آرايش‌هاي چند ترموكوپلي

 مي‌توان چند ترموكوپل را به طور  سري و يا موازي به هم متصل كرد و كاربردهاي بهتري براي آنها يافت. آرايش سري اصولاً جهت افزايش حساسيت ترموكوپل استفاده مي‌شود.  همهٔ اتصالات اندازه گيري در يك دما نگه داشته مي‌شوند و همه اتصالات مرجع در دماي ديگري قرار مي‌گيرند. اين آرايش ترموكوپل ها، اغلب به نامترموپيل ناميده مي‌شود و براي تعداد ترموكوپل، خروجي آرايش فوق برابر  خروجي يك ترموكوپل تنها خواهد بود. يك نمونه تجاري ترموپيل از جنس كروملا! كنستانتان داراي 25 اتصال است و در حدود مقدار خروجي آن است. آرايش موازي ترموكوپل ها مطابق شكل در صورتي كه اتصالات سرد و مرجع در دماهاي يكسان باشند مثل يك ترموكوپل واحد، دما را  اندازه مي‌گيرد. اگر اتصالات اندازه گيري در دماهاي مختلف قرار داده شوند و مربوط به ولتاژ خروجي، دماي متوسط است (تا زماني كه ترموكوپل ها در فاصله دماي اندازه گيري رفتار خطي داشته باشند).

 


برچسب: ابزاردقيق، مدارات ترموكوپل، انواع ترموكوپل، مهندسي ابزار دقيق، اندازه گيري، ترموكوپل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۴۵:۵۴ توسط:احمد خليلي موضوع: