ابزار دقيق ابزار دقيق .

ابزار دقيق

سنسورهاي الكترونيكي در مهندسي ابزار دقيق

سنسورهاي الكترونيكي

در قسمت شكل يك اشعه نوري وارد فضاي مياني دو صفحه شده و منعكس مي‌شود. چون كريستال مايع داراي ساختمان منظم است اشعهٔ منعكس شده به گونه‌اي مخرب با شعاع نور ورودي تداخل مي‌كند و سنسور، تيره و مات مي‌شود. در شكل تا دماي كريستال بالا مي‌رود تا حدي كه ساختمان منظم كريستالي آن به خاطر آشفتگي حرارتي، درهم شكسته مي‌شود.

دمايي را كه در آن، اين پديده اتفاق مي افتد بستگي به ساختمان دقيق مولكولي دارد. مي‌توان تركيبات را به گونه‌اي توليد كرد كه از تغييرات دماي مشخصي تبعيت كند. اگر در اين شرايط يك اشعه نوراني وارد فاصله بين دو صفحه شود، در مسير معمولي خودش منعكس مي‌شود و به نظر مي‌رسد سنسور، شفاف است (رنگ مادهٔ پشت صفحه معمولاً قابل رؤيت است). اگر در روش فوق از نور پلاريزه استفاده شود، مي‌توان تغييرات درجات حرارت كوچك‌تر از را نيز اندازه گيري كرد. اگر از نور سفيد معمولي در روش فوق استفاده شود، دقت ريزولوشن تا خواهد بود. امتيازسنسورهاي دماي كريستال مايع اين است كه اولاً نسبتاً ارزان تهيه  مي‌شوند ثانياً تداخل الكترومغناطيسي در آنها بوجود نمي ايد. عدم تأثير ميدان الكترومغناطيسي بر اين ستسورها باعث شده است در كاربردهايي كه تداخل الكترومغناطيسي براي سنسورهاي الكترونيكي معمولي مشكل جدي است، سنسورهاي كريستال مايع جايگزين خوبي براي سنسورهاي دماي معمولي باشند. مي‌توان توسط يك لينك فيبر نوري، از فاصله دور توسط سنسور كريستال مايع درجه حرارت را اندازه گرفت.

بي متالها در مواردي كه در تعيين دماي نقطهٔ اندازه گيري، دقت زياد لازم نيست و يا پايين بودن هزينه مورد تقاضا است و نيز در سيستمهاي كنترلي به عنوان كليد خاموش – روشن به كار مي‌روند. اين وسايل غالبا به عنوان كليد قطع اضافه بار در موتورهاي الكتريكي نصب مي‌شوند


برچسب: سنسورهاي الكترونيكي، سنسورهاي دماي كريستال، سنسور دماي كريستال، ابزار دقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۳۲:۴۴ توسط:احمد خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :